Beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er en vanlig årsak til smerter på fremsiden av leggen i forbindelse med langdistanseløp og andre aktiviteter som innebærer ensformig belastning.

vondt i leggen foran

Sammendrag

• Typiske symptomer er verking og smerter nederst på fremsiden og innsiden av leggen (skinnebenet) i forbindelse med løping.
  • Oppstår som følge av repetetiv overbelastning av bindevevshinnen som omslutter skinnebenet
  • Forekommer hyppigere blant kvinner
  • Behandling omfatter hvile og nedtrapping av aktiviteter som fremprovoserer symptomer etterfulgt av gradvis opptrapping
  • Løping i terreng og variert underlag kan virke forebyggende
  • Beinhinnebetennelse kalles også medialt tibialt stressyndrom, pretibial periostitt eller shin splints på engelsk.

Beinhinnebetennelse er en noe misvisende betegnelse da det ofte ikke er snakk om noen aktiv betennelse.1 I mange tilfeller har den akutte betennelsesfasen gått over og tilstanden har rukket å bli en kronisk degenerativ tilstand innen man oppsøker behandling for smertene.

Hva er årsaken til beinhinnebetennelse?

Beinhinnebetennelse er mest sannsynlig et resultat av repetetiv overbelastning av bindevevshinnen som omslutter skinnebenet (beinhinnen), men de nøyaktige smertebringende strukturene som forårsaker symptomene ved beinhinnebetennelse er omdiskutert.

Beinhinnebetennelse forekommer av hyppigere blant kvinner enn blant menn.2

Medvirkende årsaker og risikofaktorer

• Overpronasjon i ankelen
  • Korte og stive leggmuskler (som kan bidra til overdreven pronasjon)
  • Nedsatt bevegelighet i ankelen
  • Repetetiv eksentrisk muskelaktivitet (som ved bruk av pedal)
  • Kalvbenthet (Genu valgum)
  • Løping/hopping på hardt og flatt underlag over lengre tid (for eksempel asfalt eller tredemølle på treningssenter)
  • Treningsmengde økes for hurtig
  • Dårlige løpesko og utslitte skosåler
  • Overvekt

Smerter og ømhet på fremsiden av leggen kan i sjeldne tilfeller også ha andre årsaker som kronisk kompartmentsyndrom eller stressfrakturer (tretthetsbrudd) i skinnebenet som kan gi nær identiske symptomer. Men beinhinnebetennelse er den vanligste årsaken til at smerter oppstår på fremsiden og/eller innsiden av skinnleggen når man løper.3

Symptomer og kliniske tegn

Beinhinnebetennelse gir typisk verkende smerter på innsiden og fremsiden av leggen når man løper. Smertene er normalt lokalisert i den nedre halvparten av leggen. Enkelte beskriver smertene som kramper i leggen når man løper.

Tilstanden utvikler seg over tid og kan ofte komme snikende på. I den tidlige fasen merker man ofte symptomene kort tid etter at man har begynt å løpe. Når man har løpt en stund vil symptomene typisk avta for så å vende tilbake igjen mot slutten av løpeturen.

Verkingen i leggen vil normalt øke i intensitet etterhvert som tilstanden forverres. Dersom man ikke justerer ned aktivitetsnivået kan det til slutt bli så vondt at det blir umulig å fortsette å løpe og smertene kan også vedvare etter løpeturen. Hvilesmerter vil etterhvert oppstå i tilfeller der man ikke har sluttet å løpe til tross for smerter og ekstremt ubehag.

Behandling av beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er et resultat av overbelastning. Effektiv behandling innebærer derfor at man avstår fra eller reduserer den aktiviteten som frembringer smerte inntil symptomene har avtatt. Tilstrekkelig hvile er den viktigste faktoren i forbindelse med behandling av beinhinnebetennelse. Uten tilstrekkelig hvile og resitusjon hvil smerten i leggen bli et stadig tilbakevendende problem.

Aktiv hvile der man for eksempel sykler eller bedriver andre aktiviteter istedenfor å løpe er anbefalt som alternativ trening.

Hvor lang hvileperiode som er nødvendig vil variere basert på treningsgrunnlag og andre individuelle faktorer.

Etter at de mest akutte symptomene har gått over bør man over en tre til seks ukers periode forsøke å gradvis øke løpeavstand og intensitet i henhold til toleranse og jobbe seg gradvis oppover. Smertenivået bør være styrende for aktivitetsnivået.

Det er best å jogge eller løpe i terreng og på variert underlag for å hindre at beinhinnen blir utsatt for ensformig belastning. Godt tilpassede løpesko med tilstrekkelig demping er også viktig.

Fysioterapi

De fleste responderer godt på behandling hos fysioterapeut, men de mange oppsøker råd og veiledning for sent og kunne i stor grad unngått skade og smerter dersom de hadde oppsøkt hjelp og behandling på et tidligere tidspunkt.

Behandling av beinhinnebetennelse hos fysioterapeut innebærer normalt veiledning i forhold til aktiv hvile og gradvis opptrapping av aktivitet og løping.

Fysioterapeuten vil også kunne instruere i forebyggende styrke og tøyningsøvelser for leggmuskulaturen. Korreksjon av eventuelle underliggende biomekaniske årsaker som feilstillinger i foten, overpronasjon i ankelen og nedsunken fotbue er også ofte nødvendig for å forebygge at smertene i leggen vender tilbake.

Trykkbølgebehandling anbefales som det beste behandlingsalternativet i kroniske tilfeller som ikke har respondert på konvensjonell behandling.4

Det er stengt for kommentarer.