Isjias skiveprolaps etter bøy/vri/løft

Fysionett – Helse, kosthold og trening Forum Spørsmål og svar Isjias skiveprolaps etter bøy/vri/løft

Ser 1 svar tråd
  • Forfatter
    Innlegg
    • #52593
      Else Egeland
      Deltaker

Hei og takk for informative sider. Leste om prolaps i forbindelse med bøying, løfting eller vridning av ryggen. Har hatt en frisk rygg, ingen slitasje eller noe. Var engasjert i en stor ryddejobb og holdt på en time med tunge, repeterende løft med både bøy og vri. Øm i ryggen i ettertid, så akutte smerter 2 1/2 uke etter og påvisning av prolaps (to stk). Har ikke gjort andre dumme løft siste 30 år da jeg alltid er oppmerksom på teknikk, men i denne situasjonen var andre muligheter utelukket. Er det teoretisk mulig at symptomene kommer 2 1/2 uke etter provokasjonen?

Hilsen Else

• #52594
      Fysionett
      Nøkkelmester

Hei, og takk for spørsmål.

Det er absolutt mulig at symptomene oppstår to til tre uker etter selve provokasjonen. Et prolaps oppstår når den bløte kjernen i mellomvirvelskiven trenger gjennom lagene med fiberbrusk som kalles annulus fibrosus og flyter ut i ryggsøylens rotkanal. Dette er en gradvis prosess. Dersom denne bløte massen som kalles nucleus pulposus klemmer på nervevev kan det oppstå smertefulle symptomer.  Dersom annulus fibrosus har blitt svekket da du holdt på med tunge repetetive løft kan nucleus pulposus gradvis ha begynt å sige gjennom lagene med brusk og kollagen og denne protrusjonen har til slutt ført til et fullstendig prolaps.    Det er forøvrig viktig å huske på at et prolaps i en mellomvirvelskive også kan være fullstendig symptomfritt og at smertene fortsatt kan ha sitt opphav i andre strukturer til tross for at MR viser at det eksisterer ett eller flere prolaps.

Mvh

Martin Kallaak, Fysioterapeut

Ser 1 svar tråd
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.