treningsmat

Frossen skulder (adhesiv kapsulitt)

Frossen skulder (adhesiv kapsulitt) er en kronisk og smertefull betennelsestilstand som rammer leddkapselen som omkranser skulderleddet.

En frossen skulder kjennetegnes av at leddkapselen i skulderleddet tykner til og trekker seg sammen, noe som fører til store restriksjoner i skulderens bevegelighet i alle retninger og gjør det nesten umulig å føre armen ut til siden eller bak ryggen. Tilstanden er ofte ledsaget av intense smerter i skuld og arm.

Hva er årsaken til frossen skulder?

Man vet ikke den nøyaktige årsaken til at frossen skulder oppstår. Det finnes ofte ingen åpenbar skademekanisme eller årsakssammenheng. Tilstanden beskrives derfor som idiopatisk, det vil si med ukjent årsak.

En rekke faktorer er forbundet med høyere risiko for å utvikle frossen skulder. Frossen skulder forekommer blant annet oftere hos personer med diabetes og rammer rundt 10% til 20% av personer med sykdommen. Årsaken til dette er ikke kjent. En rekke andre sykdommer er også forbundet med høyere forekomst av frossen skulder. For eksempel revmatisme, hypertyreose, ankyloserende spondylitt, Parkinsons sykdom og hjerte- og karsykdommer.

Frossen skulder kan iblant utvikle seg etter lengre perioder med immobilisering av skulderen. For eksempel etter operasjoner eller bruddskader. Tidlig mobilisering og bevegelsestrening etter skade eller kirurgi antas derfor å kunne forebygge utviklingen av frossen skulder til en viss grad. Tidligere skade på skulder eller skulderledd er også en risikofaktor.

Symptomer og kliniske tegn

Symptomer forbundet med frossen skulder oppstår gjerne gradvis over flere uker og vil vanligvis føles som dype, stumpe eller verkende smerter i skulder og overarm.

Smertene beskrives gjerne som svært intense og er vanligvis langt verre tidlig i sykdomsforløpet. Forsøk på å bevege armen ut til siden, bak ryggen eller foran kroppen vil vanligvis fremprovosere smertene.

Smertene er vanligvis lokalisert i den ytre delen av skulderen og kan stråle ut i overarmen og noen ganger helt ned i underarmen. Tilstanden gir kraftig nedsatt bevegelse i alle retninger. Ofte merkes dette aller først ved at man får problemer med å føre armen ut til siden (abduksjon).

Vanlige symptomer:

• Skulderen føles stiv og smertefull
  • Kraftig nedsatt bevegelighet i alle retninger (både aktiv og passiv)
  • Verking i skulderen om natten
  • Det er vondt å ligge på siden på den affekterte skulderen

Frossen skulder deles tradisjonelt opp i tre hovedfaser:

• Fase 1: Smertestadiet, gradvis økende smerter – 3 til 9 måneder
  • Fase 2: Adhesjonsstadiet, økende stivhet. Smertene avtar gradvis – i 4-6 måneder
  • Fase 3: Tilhelingsstadiet, generelt mindre smerter, men fortsatt betydelig stivhet – i 1-3 måneder.

Behandling for frossen skulder

Frossen skulder er en selvbegrensende tilstand og vil som regel gå over av seg selv innen alt ifra 9 mnd opptil 3 år. Her er det for øvrig store variasjoner.

Det finnes en rekke foreslåtte behandlingsmetoder med varierende effekt, men konservativ behandling består hovedsakelig av å kontrollere symptomene ved hjelp av betennelsesdempende og smertestillende legemidler. Av disse er kortison mer effektivt enn ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler men har kun en begrenset smertelindrende effekt og kurerer ikke tilstanden.1

Man bør generelt unngå aktiviteter som forverrer symptomene. Fysioterapi er som regel ikke anbefalt tidlig i sykdomsforløpet, Dette fordi man ikke kan vise til dokumentert effekt av fysioterapi i dette stadiet av sykdommen og fordi manuell behandling i noen tilfeller kan bidra til å forverre tilstanden.

I senere stadier av sykdomsforløpet er fysioterapi likevel en av hjørnesteinene i behandlingen. Behandling hos fysioterapeut bør da påbegynnes så snart smertenivået tillater det.

Dersom smertenivået tillater å ligge på siden å sove på den affekterte armen kan dette være et signal om at det er på tide å sette i gang behandling hos fysioterapeut.

Fysioterapi for frossen skulder

Fysioterapi vil i noen tilfeller kunne bidra til bedre bevegelighet og funksjon, men effekten er svært begrenset og dårlig dokumentert. Fysioterapi er mest relevant i den siste fasen av sykdomsforløpet.2

Fysioterapi er også relevant i forhold til opptrening i etterkant. Da fokuseres det hovedsakelig på å gjenvinne tapt styrke og funksjon som følge av muskelsvinn. Behandling av frossen skulder innebærer først og fremst styrke og bevegelighetstrening for skulderen i tillegg til smertelindrende behandling. Noen ganger brukes også varmepakninger for å varme opp skulderen før man begynner med tøyningsøvelser og mobilisering.

Foreløpige funn fra en systematisk gjennomgang av 7 forskjellige mobiliseringsteknikker har vist at Maitland-teknikken kombinert med tradisjonelle mobiliseringteknikker har gunstige effekter i de siste fasene av sykdommen. Det er imidlertid behov for mer forskning for å finne ut hvilken teknikker som er mest effektiv.3

Operasjon

Kirurgi i form av artroskopisk kapselløsning kan være et alternativ dersom konservativ behandling ikke gir tilstrekkelig symptomlindring. En norsk studie utført ved Bergen Kirurgiske Sykehus har konkludert med at behandling av frossen skulder med atroskopisk kapselløsning gir gode resultater og kan korte ned sykdomsforløpet.4 I studien understrekes det at oppfølgning og behandling hos fysioterapeut etter inngrepet er svært viktig for å oppnå et vellykket utfall.

En kommentar om “Frossen skulder (adhesiv kapsulitt)”