Gilmore´s Groin (idrettsbrokk)

Gilmore´s groin (idrettsbrokk, fotballbrokk) er en relativt vanlig skade innen idretter som innebærer mye raske stopp og vendinger, blant annet fotball.

fotballbrokk

Gilmore´s groin er oppkalt etter kirurgen Jerry Gilmore som i 1980 ble den første til å  beskrive tilstanden. Tilstanden er også kjent som idrettsbrokk, men Gilmore´s Groin er en mer passende betegnelse da tilstanden i realiteten ikke er et ekte brokk.

skrå magemuskler

Gilmore´s Groin innebærer en skade på vevet som omgir lyskekanalen. Nærmere bestemt dreier det seg om en rift i aponevrosen (en bred og flat hinne av senevev) til de ytre skrå magemusklene (obliquus externus og/eller en rift i senefestet til de indre skrå magemusklene (obliquus internus).

Symptomer på Gilmore´s groin

Gilmores groin kjennetegnes av smerter i lysken ved aktivitet og idrett, særlig ved aktiviteter som innebærer rask nedbremsing, vridninger og hurtige vendinger.

Smerten stråler vanligvis ned langs innsiden av låret i området over adduktormuskalaturen og inn mot testiklene. I motsetning til akutt lyskestrekk er smerten ofte mer diffus og vanskelig å lokalisere.

Mange opplever dype smerter i lysken som bygger seg gradvis opp og blir mer intens over tid.

Det er vanlig å føle seg stiv og øm i lysken etter trening eller aktivitet. Dagen etter trening vil man ofte være så stiv at det kan være vanskelig å komme seg ut av sengen om morgenen. Mange vil også ha problemer med å kjøre bil.

Enhver aktivitet eller anstrengelse som øker trykket i bukhulen, som for eksempel hosting, nysing eller styrketrening kan forårsake smerte.

I tidlige stadier vil mange være i stand til å fortsette med idrett, men som regel vil man oppleve en gradvis forverring av symptomene over tid og for mange kan skaden føre til at idrettskarrieren må avsluttes

Hvordan stilles diagnosen?

Kroniske smerter i lysken kan ha sitt opphav fra en rekke andre regioner i kroppen.  Blant annet kan skader i korsryggen, hofteleddet, iliosakralledd, mage og urinveisinfeksjoner gi opphav til smerter i lysken. Derfor er det viktig med en grundig klinisk vurdering og differensial diagnose før endelig diagnose settes.

Diagnostisering av Gilmores groin er basert på pasienthistorie og funn fra kliniske undersøkelse. Vanligvis er det smertefullt og hoste og nyse og å klemme lårene sammen.

Behandling av Gilmore´s Groin

Fysioterapi

Konservativ behandling hos fysioterapeut innebærer stabiliseringsøvelser og styrketrening for muskulaturen i bekken og lyske (adduktormuskulatur). Slike øvelser vil kunne bremse progresjonen noe men vil normalt ikke kunne reversere tilstanden.

I de fleste tilfeller er det vanligvis mulig å fortsette å spille fotball eller drive annen idrett i en begrenset periode dersom man benytter hjelpemidler som kompresjonstights og/eller varmebehandling. Til slutt vil det for de fleste likevel bli umulig å fortsette med idrett.

Operativ behandling

Kirurgi er vanligvis nødvendig for å bli helt kvitt Gilmore´s groin. Det finnes forøvrig ingen standardisert eller veldokumentert kirurgisk prosedyre eller teknikk for behandling av Gilmores groin. Hvorvidt utfallet av operativ behandling er vellykket eller ei avhenger derfor i stor grad av erfaringen og ferdighetene til den aktuelle kirurgen.12

En kommentar om “Gilmore´s Groin (idrettsbrokk)”

Det er stengt for kommentarer.