Smerter i hoften

Hofteleddet forbinder underekstremitetene med bekkenet og resten av kroppen og muliggjør bevegelse og normal ambulasjon. Hoften er et kuleledd hvor det runde hodet på lårbeinet (femur) utgjør den konvekse delen og acetabulumskålen, som er en del av bekkenbenet, utgjør den konkave delen (skålen).

Vanlige årsaker til smerter i hoften

Coxartrose, eller slitasjegikt i hoften, er den vanligste formen for artrose og en svært vanlig årsak til hoftesmerter og nedsatt bevegelighet i hoften. Dette på grunn av at hofteleddet er et vektbærende ledd, og på grunn av sin anatomiske posisjon og funksjon blir det utsatt for svært høy belastning og mye slitasje.

Smerter i hoften kan imidlertid ha sitt opphav fra mange forskjellige strukturer i kroppen. Ikke bare fra selve hofteleddet og omkringliggende sener og muskler, men også fra en rekke andre mer fjerntliggende strukturer. Smerter i hoften kategoriseres gjerne utifra hvor i hofteområdet smertene er lokalisert. Man skiller mellom laterale (utsiden), mediale (innsiden) , ventrale (foran) og dorsale (bak) smerter, og i tillegg kombinasjoner av disse, når man beskriver symptomene. Dette fordi lokaliseringen av smertene ofte har en klar sammenheng med diagnosen.

Smerte kan refereres til strukturer i og rundt hoften via mange kilder. Man kan ha vondt i hoften mens selve opphavet til problemet sitter et helt annet sted. Irritasjon av isjasnerven som følge av skiveproblematikk i ryggen kan for eksempel referere smerter til hoften, spesielt dersom nerverot L1 eller L2 er involvert. Andre typer nerveirritasjon kan også manifestere seg som hoftesmerte, inkludert smerte som oppstår i som følge av kompresjon av nervevev i lysken, som iblant forekommer under svangerskapet.

Lyskebrokk eller strekkskader i lysken kan også fremkalle smerter som kan kjennes i eller rundt hoften. Smerter etter fall eller tretthetsbrudd i lårhalsen er vanlige traumatiske årsaker der eldre er spesielt utsatt. I tillegg kommer klassiske muskulære strekkskader, da spesielt i låret eller lysken. Lyskestrekk kan iblant minne om smertene som oppstår ved artrose men er da som regel et resultat av akutt skade.

Diagnostisering av hofteplager

HoftesmerterNøyaktig diagnostisering av hofteplager kan ofte være en utfordring fordi det er mange mulige strukturer som kan gi opphav til smerten. Diagnose bygger på kliniske funn og en nøyaktig beskrivelse av pasientens symptomer. Ofte vil undersøkende lege eller fysioterapeut forsøke å identifisere et kapsulært mønster for å differensiere leddsmerter fra muskelsmerter eller smerter av annet opphav. Mistenkes artrose, bruskskader eller andre patologiske tilstander i selve leddet tar man ofte i bruk røntgen eller MR for å påvise dette.

Behandling av hoftesmerter

Behandling av hoftesmerter avhenger av diagnosen. Vanlige belastningskader eller muskulære smertetilstander i hoften diagnostiseres og behandles som regel av lege og fysioterapeut. Dersom det finnes aktiv betennelse vil behandlingen først fokusere på å dempe den akutte betennelsen. Man rådes da til å holde seg i ro, og til å begrense aktiviteter som er smertefulle eller fremkaller andre symptomer. Legen vil ofte skrive ut betennelsesdempende medikamenter som diclofenac eller ibuprofen, og i noen tilfeller kan behandling med kortisoninjeksjon være aktuelt for å lindre smerten.

Fysioterapi for hoftesmerter

Fysioterapeuten vil fokusere på identifisere de underliggende årsakene til smertene og utforme behandlingen utifra disse. Fysioterapeuten vil kunne gi veiledning sette opp et treningsprogram med spesifikke øvelser.

Er det snakk om degenerative tilstander som artrose (slitasjegikt) vil veiledning fra fysioterapeut også kunne være nyttig. Det finnes ingen kur mot artrose men det er mulig å forebygge ytterligere degenerasjon og slitasje på brusken i hofteleddet til en viss grad. Fysioterapeuten vil kunne gi råd og veiledning i forhold til daglige aktiviteter og spesifikke øvelser for å styrke omkringliggende muskulatur og beholde optimal funksjon og bevegelighet i leddet.

Hofteoperasjon

Ved fremskredne artroseforandringer i hofteleddet som gir kroniske smerter og påvirker livskvalitet og funksjon i stor grad kan det bli aktuelt med hofteoperasjon hvor man bytter ut leddet og setter inn en protese. Hofteplastikk er en svært vanlig operasjon og fysioterapi er en integrert del av behandlingen både før og etter operasjon.