Annonse

4 gode øvelser med medisinball

Her får du 4 gode øvelser med medisinball

medisinball øvelser
Foto: Pexels.com
Sist oppdatert:
ANNONSE

Øvelser med medisinball gir en unik kombinasjon av vekt og allsidighet som gjør det til et utmerket treningsform for både kondisjon, styrke og koordinasjon. Uavhengig av om du er nybegynner eller har lang treningserfaring kan medisinballøvelser bidra til en effektiv og morsom treningsøkt som er lett tilgjengelig.

Artikkelen inneholder annonselenker. Når du kjøper et produkt via lenker på denne nettsiden får Fysionett en liten provisjon av salget uten at du betaler noe ekstra.

Hva er en medisinball?

En medisinball er ball som brukes til trening. Disse ballene kan variere i størrelse og utforming men har det til felles at de er fylt med eller laget av et materiale som gir ballene tyngde. En medisinball kan veie fra 2 til 70 kg. De er ofte laget i plast eller gummi, men kan også være laget av andre materialer. Medisinballen brukes som treningsutstyr i klassiske gymnastikkøvelser og andre treningsformer for å trene styrke, koordinasjon, balanse, og fleksibilitet.

Her får du 4 gode øvelser med medisinball som en inspirasjon til å komme i gang.

1. Slams med medisinball

Denne øvelsen trener hele kroppen med hovedfokus på kjernemuskulatur og armer.

Medisinball slams er en dynamisk øvelse som trener styrke i overkroppen og kjernemuskulaturen. Øvelsen bidrar fungerer også fint som en HIIT-øvelse.

Slik gjør du øvelsen:

  1. Stå oppreist med føttene skulderbredde fra hverandre. Hold medisinballen med begge hender over hodet.
  2. Bøy lett i knærne. Kast ballen ned mot gulvet så hardt du kan i en jevn sammenhengende bevegelse.
  3. Følg ballen ned med hendene. Gå ned i knebøy for å plukke den opp.
  4. Reis deg opp. Løft ballen over hodet igjen og gjenta øvelsen.

2. Burpees med medisinball

Dette er en variasjon av klassisk øvelse som passer fint til høyintensiv intervalltrening innendørs.

Burpees med medisinball gir øker intensiteten til den allerede ganske intense burpee-øvelsen. Dette er en tung øvelse. Nybegynnere bør derfor vurdere å gjøre den uten medisinball i begynnelsen.

Slik gjør du øvelsen:

  1. Stå med føttene skulderbredde fra hverandre, medisinballen foran deg på gulvet.
  2. Bøy ned og plasser hendene på medisinballen.
  3. Spark føttene bakover slik at du kommer ut i en plankeposisjon med hendene på ballen.
  4. Utfør en push-up på ballen.
  5. Hopp føttene tilbake mot ballen og løft den over hodet i en sammenhengende og eksplosiv bevegelse.
  6. Gå tilbake til startposisjonen og gjenta øvelsen.

3. Russian twist med medisinball

Denne øvelsen trener kjernemuskulaturen med spesielt fokus på de skrå magemusklene.

Slik gjør du øvelsen:

  1. Startposisjon: Sitt på gulvet med bøyde knær og føttene flatt på underlaget. Hold medisinballen foran brystet med begge hender.
  2. Utførelse: Lene overkroppen tilbake i en 45-graders vinkel. Vri overkroppen til den ene siden og berør gulvet med ballen.
  3. Til motsatt side: Vri overkroppen til motsatt side og gjenta.
  4. Gjenta: Fortsett å veksle mellom sidene mens du holder kjernemuskulaturen stram.

4. Medisinball Push-ups

Push-ups som utføres med den ene hånden på en medisinball gjør øvelsen mer utfordrende. Dette fordi det kreves mer koordinert muskelaktivitet for å opprettholde balansen, noe som gjør øvelsen mer effektiv og funksjonell.

Slik gjør du øvelsen:

  1. Start i en push-up posisjon med medisinballen under en hånd.
  2. Utfør en push-up.
  3. Rull medisinballen over til den andre siden.
  4. Gjenta med ballen under den andre hånden.
  5. Fortsett å veksle mellom sidene.

Konklusjon

Øvelser med medisinball er en effektiv måte å trene hele kroppen på. Det er også en enkel måte å gjøre vanlig øvelser mer utfordrende på. For å få mest mulig ut av treningen og forhindre skader bør du passe på at vekten på ballen er tilpasset ditt nivå. Ikke bruk for tung ball.

Anbefalte produkter

Sponsede lenker:

Relaterte artikler