5 kosttilskudd som virker mot leddsmerter

Det finnes en lang rekke kosttilskudd som hevder å kunne lindre leddsmerter, men hvor godt fungerer egentlig disse? Finnes det kosttilskudd med dokumentert effekt på leddsmerter?

ledd smerter tilskudd

Mange lider av kroniske leddsmerter i knær, hofter, skuldre, fingre og andre utsatte ledd i kroppen. I de fleste tilfeller skyldes dette slitasjegikt, leddgikt eller andre vanlige leddsykdommer .

Smertestillende legemidler som Paracetamol eller betennelsesdempende legemidler som Ibuprofen er ofte førstevalget i behandlingen av slike leddsmerter og disse legemidlene virker ofte lindrende på generelle symptomer som smerte og betennelse.

Kosttilskudd kan likevel være et godt supplement for dem som ønsker å trappe ned på bruk av legemidler. Men det kan være vanskelig å velge blant de mange alternativene som markedsføres for leddsmerter og vanskelig å velge et produkt som faktisk virker.

Her tar vi en titt på 5 av de best dokumenterte kosttilskuddene:

Artikkelen inneholder annonselenker. Når du kjøper et produkt via lenker på denne nettsiden får Fysionett en liten provisjon av salget uten at du betaler noe ekstra.

1. Gurkemeie

Gurkemeie er et av de mest populære tilskuddene for behandling av smerte,
inkludert leddsmerter forårsaket av artrose. De smertelindrende effektene
tilskrives hovedsakelig en kjemisk forbindelse i gurkemeie kalt kurkumin. Kurkumin ser blant annet ut til å ha en betennelsesdempende effekt og er også en kraftig antioksidant.

Selv om forskningen på gurkemeie mot leddsmerter er begrenset fant en systematisk analyse av en rekke studier at inntak av gurkemeie som kosttilskudd virker mot leddsmerter i større grad enn placebo, og den betennelsesdempende effekten er sammenlignbar med ibuprofen (Ibux). 1 2

NOW Curcumin

Curcumin er den viktigste bioaktive komponenten som finnes i gurkemeierøttene (Curcuma longa).

• 60/120 kapsler
  • 95% curcuminoider

2. Tran

Tran inneholder omega-3 fettsyrene dokosaheksaensyre og eikosapentaensyre, som har dokumentert betennelsesdempende effekt. 3 4

En systematisk gjennomgang og meta-analyse av flere studier viser at tilskudd av tran kan bidra til å redusere leddsmerter hos personer med revmatoid artritt. Men tilskudd av tran ser ikke ut til å redusere symptomer forbundet med artrose (slitasjegikt). 5

Berit Nordstrand Tran

Berit Nordstrand Tran uten transmak er et kosttilskudd med omega-3 fra ekte tran og MCT fra kokosolje. Sammen med MCT fra kokosolje får du en unik kombinasjon av gode fettsyrer. Vitamin A og D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar.

3. Glukosamin

Glukosaminsulfat er en substans som finnes naturlig i kroppens bruskvev og kan bidra til å forebygge nedbrytning av brusk i forbindelse med artrose eller leddgikt.

Mange av kosttilskuddene som er rettet mot behandling av leddsmerter inneholder glukosamin da dette er et av de mest studerte og dokumenterte kosttilskuddene som for artrose. 6 Men til tross for forskningen er det fortsatt noe tvil om hvor omfattende den forebyggende effekten er. Glukosamin er også oppført som legemiddel i felleskatalogen.

Når glukosaminsulfat tas over lang tid, kan dette altså bidra til å bremse utviklingen av artrose. Studier tyder på at glukosamin virker ved å bremse progresjonen av kliniske tegn på artrose, som for eksempel innsnevring av leddspalten. 7

NOW Glukosamin og Kondroitin med MSM

NOW Glukosamin og Kondroitin med MSM kombinerer tre av de mest kjente næringsstoffene som er tilgjengelige for støtte av sunne ledd i ett kosttilskudd.

• 180 kapsler
  • Med MSM

4. Kollagen

I takt økende alder reduseres mengden kollagen i kroppen. Dermed øker risikoen for degenerative leddsykdommer som for eksempel artrose. Kollagen som kosttilskudd kan bidra til å opprettholde og forebygg nedbrytning av leddbrusk

Enkelte studier tyder på at kollagentilskudd kan bidra til å lindre symptomer på artrose og redusere leddsmerter.

En systematisk gjennomgang av fem studier fant for eksempel ut at inntak av 10 gram kollagen daglig i gjennomsnittlig 24 uker førte til signifikante forbedringer i leddstivhet og selvrapporterte leddsmerter sammenligne med placebo. 8

Forskere har teoretisert at kollagen som inntas vi kosttilskudd kan akkumuleres i brusk og stimulerer kroppen til å lage nytt kollagen.9

Hvis du ønsker å prøve kollagentilskudd for potensielle smertelindrende effekter, antyder de fleste studier at det er nødvendig med 10 gram per dag for å oppnå effekt.

BioCell Collagen 120 kapsler

BioCell Collagen fra Great Earth gir deg en utmerket måte å daglig øke kollageninntaket på. Dette produktet inneholder hydrolysert kollagen, som gjør at kollagenet allerede er nedbrutt, noe som gjør det lettere å absorbere.

• Hydrolysert type II kollagen
  • Med hyaluronsyre og kondroitinsulfat

5. Metylsulfonylmetan (MSM)

Metylsulfonylmetan (MSM) er en annen vanlig ingrediens i kosttilskudd som sies å hjelpe mot leddsmerter.

Ifølge flere studier forbedret MSM smerte og funksjon sammenlignet med placebo hos personer med artrose. MSM reduserte også behovet for betennelsesdempende legemidler. 10 11

OptiMSM 750 g

OptiMSM inneholder destillert, veldig ren MSM fra OptiMSM®. Produksjonen av OptiMSM foregår under svært strenge forhold for å produsere et så rent produkt som mulig. OptiMSM anses av mange for å være gullstandarden innen MSM®.

• Med OptiMSM®
  • Ingen tilsetningsstoffer

Hvilke kosttilskudd bør jeg velge?

Enkelte kosttilskudd inneholder en lang rekke ingredienser. Ofte har ikke tilsatte tilleggsingredienser noen dokumentert effekt for leddsmerte eller andre helseplager. Andre kan inneholde en kombinasjon av flere dokumenterte ingredienser, som for eksempel glukosamin og kondroitin.

Det finnes for øvrig ingen forskning som tyder på at kosttilskudd som inneholder flere ingredienser nødvendigvis er mer effektive enn å innta hver enkelt ingrediens for seg.

I tillegg inneholder enkelte av produktene for lite av en eller flere ingredienser til at det har noen målbar gunstig effekt. Sjekk alltid mengden av det aktuelle virkestoffet før du kjøper.

Før du velger et kosttilskudd bør du rådføre deg med lege eller apotek slik at de kan sjekke for potensielle interaksjoner med eventuelle legemidler du tar. Noen kosttilskudd kan påvirke eller forsterke effekten av vanlige legemidler.