ANNONSE

6 helsefordeler med avokado

Avokado (Persea americana) er en frukt som ofte omtales som supermat på grunn av sine mange helsefordeler.

Her får du en oversikt over 6 helsefordeler ved å inkludere avokado i kostholdet:

ANNONSE

1. Kan senke kolesterolet

En av de viktigste fordelene med avokado er at den er rik på enumettede fettsyrer. Disse er kjent for å bidra til å senke kolesterolnivået og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer (1).

2. Avokado er næringsrikt

Avokado inneholder en rekke næringsstoffer. Disse inkluderer vitaminer A, C, E, K og B-vitaminer, samt mineraler som, kalium, kalsium, jern og sink (2).

Disse næringsstoffene kan bidra til å styrke immunforsvaret, er bra for huden og kan gi mer energi.

3. Kan bidra til å stabilisere blodsukkeret

En annen fordel med avokado er at den inneholder relativt store mengder fiber. Noe som hjelper til med å regulere fordøyelsen og holde blodsukkernivået stabilt (3).

4. Rik på antioksidanter

Avokado inneholder også antioksidanter som hjelper til å beskytte cellene mot frie radikaler og kan bidra til å redusere risikoen for kreft (4).

ANNONSE

5. Reduserer betennelse

En studie fra 2016 viste at avokado kan bidra til å redusere betennelse i kroppen. Dette kan være viktig for å forebygge ulike sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft (5).

6. En kilde til protein

I tillegg er avokado en god kilde til protein, som er viktig for å bygge og vedlikeholde muskler (6). Dette kan være relevant for veganere og andre som ikke spiser animalsk protein.

Er avokado sunt?

Det er i utgangspunktet sunt å spise avokado.

Det er likevel verdt å merke seg at dette er en frukt som inneholder relativt mye fett sammenlignet med andre frukter.

En av de mest kjente ulempene ved å spise avokado er at den på grunn av fettinnholdet inneholder en relativt høy mengde kalorier sammenlignet med andre frukter og grønnsaker.

Avokado inneholder omtrent 234 kalorier. Hvis du spiser mye kan dette føre til vektøkning. Det anbefales derfor å spise avokado i moderasjon og inkludere den som en del av et balansert og variert kosthold.

Konklusjon

Alt i alt er avokado en næringsrik frukt som har mange helsefordeler. Det er likevel viktig å inkludere denne frukten som en del av et balansert og variert kosthold for å kunne dra nytte av disse helsefordelene.

Referanser:

  1. Health Benefits of Monounsaturated Fats.” American Heart Association, American Heart Association, www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/fats/health-benefits-of-monounsaturated-fats.
  2. Avocado.” World’s Healthiest Foods, George Mateljan Foundation, www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=5.
  3. «Fiber.” Mayo Clinic, Mayo Foundation for Medical Education and Research, 8 Feb. 2018, www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/fiber/art-20043983.
  4. Antioxidants and Cancer Prevention.” National Cancer Institute, National Institutes of Health, 10 Apr. 2018, www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/antioxidants-fact-sheet.
  5. Avocado Consumption Reduces Inflammation and Increases Antioxidant Capacity in Overweight and Obese Individuals. Nutrients, MDPI, 7 Mar. 2016, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808858/
  6. Avocado. MedlinePlus, U.S. National Library of Medicine, medlineplus.gov/ency/article/002456.htm

Relaterte artikler