ANNONSE

8 helsefordeler ved olivenolje

Olivenolje har mange helsefordeler og kan blant annet bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom, senke blodsukkernivået og styrke immunforsvaret.

Innledning

Olivenolje har lenge vært kjent som en av de sunneste oljene som finnes. Det er spesielt extra virgin olivenolje som er forbundet med de mange helsefordelene.

Extra virgin varianten er den beste og mest naturlige typen. Den er laget av kaldpressede olivenfrukter og er ikke varmebehandlet. Denne typen olivenolje har en høyere konsentrasjon av næringsstoffer og antioksidanter sammenlignet med andre typer olivenolje.

ANNONSE

Her ser vi nærmere på 8 helsefordeler forbundet med jevnlig inntak av olivenolje.

1. Redusert risiko for hjertesykdom

Olivenolje kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.1 En studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition viste at daglig inntak av olivenolje var assosiert med lavere nivåer av LDL-kolesterol, total kolesterol og triglyserider.2

En annen studie publisert i Journal of the American College of Cardiology (JACC)3 fant at høyt inntak av olivenolje sammen med andre matvarer som er vanlige i den typiske middelhavsdietten var assosiert med lavere risiko for hjertesykdom.

2. Forebygger diabetes

Inntak av olivenolje kan være gunstig for å regulere blodsukkernivået.4

En studie publisert i The Journal of Nutrition viste at olivenolje kan hjelpe til med å redusere blodsukkernivået og insulinresistens.5 Noe som kan bidra til å forebygge diabetes type 2.

ANNONSE

3. Kraftig antioksidant

Olivenolje har kraftige egenskaper som antioksidant og beskytter derfor cellene i kroppen mot frie radikaler.6

En studie publisert i European Journal of Nutrition viste at olivenolje hadde en signifikant effekt mot frie radikaler. Noe som resulterer i redusert oksidativt stress og kan bidra til å forebygge en rekke sykdommer.7

4. Styrker immunforsvaret

Olivenolje kan bidra til å styrke immunforsvaret.8 En studie publisert i International Immunopharmacology viste at olivenolje hadde en immunstimulerende effekt ved å øke produksjonen av visse immunceller som beskytter mot infeksjoner.9

5. Bra for huden

Olivenolje kan være bra for huden.10 En studie publisert i Skin Pharmacology and Physiology viste at olivenolje hadde en positiv effekt på hudens hydrering, elastisitet og barrierefunksjon11

6. Vektreduksjon

Olivenolje kan bidra til vekttap. 12 En studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition fant at daglig inntak av olivenolje var assosiert med redusert BMI og midjemål sammenlignet med de som ikke spiste olivenolje.

7. Sunt for leddene

Olivenolje kan ha en gunstig effekt på leddhelsen. En studie publisert i The Journal of Nutrition fant at daglig inntak av olivenolje var assosiert med redusert betennelse og smerte forbundet med leddgikt.13

8. Betennelsesdempende

Olivenolje har anti-inflammatoriske egenskaper som kan redusere risikoen for en rekke sykdommer relatert til betennelse i kroppen. En studie publisert i Molecular Nutrition & Food Research fant at daglig inntak av olivenolje var assosiert med lavere nivåer av flere markører for betennelse.14

Oppsummering

Olivenolje er rik på en rekke næringsstoffer, monoumettede fettsyrer og antioksidanter.

Olivenolje har vist seg å ha en rekke godt dokumenterte helsefordeler. Disse inkluderer redusert risiko for hjertesykdom, diabetes og forebygging av visse typer kreft.

Dette gjør olivenolje til en naturlig del av kostholdet for alle som er opptatt av å opprettholde en sunn livsstil.

Referanser[+]

Relaterte artikler