Annonse

9 kosttilskudd som styrker immunforsvaret

Her får du 9 kosttilskudd som kan hjelpe deg å styrke immunforsvaret og motvirke sykdommer som forkjølelse og influensa.

tilskudd immunforsvaret

ANNONSE
ANNONSE

Innledning

Immunforsvaret er kroppens forsvar mot sykdommer og infeksjoner. Det er derfor viktig å ha et fungerende og sterkt immunforsvar for å unngå å bli syk og bekjempe virus og bakterieinfeksjoner. Spesielt i sammenheng med COVID-19 pandemien har det blitt fokus på å opprettholde et sterkt og motstandsdyktig immunforsvar.

Influensa og vanlig forkjølelse er likevel fortsatt de mest vanlige årsakene til luftveisinfeksjoner som folk er opptatt av å beskytte seg mot.

Det finnes mange måter å styrke immunforsvaret på. Det er blant annet viktig å få nok søvn, spise et sunt balansert kosthold, og holde seg fysisk aktiv. I tillegg til dette finnes det en rekke kosttilskudd som kan ha en positiv effekt på immunforsvaret. 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på 12 slike kosttilskudd.

Noen av disse er godt dokumentert i forskningen, mens andre har mer varierende resultater og vise til.

Hva er kosttilskudd?

Kosttilskudd kommer i form av piller, kapsler, pulver eller ekstrakter som inneholder næringsstoffer, aminosyrer, fettstoffer eller andre stoffer som antas å være gunstige for helsen. 

Noen tar kosttilskudd for å kompensere for mangler i kosthold eller for å oppnå ulike helsefordeler. For eksempel styrke immunforsvaret. Andre igjen tar kosttilskudd som prestasjonsfremmende. 

Det er for øvrig viktig å huske på at kosttilskudd aldri kan erstatte et sunt, balansert og variert kosthold. 

For å være på den sikre siden bør du i tillegg alltid rådføre deg med lege eller ernæringsfysiolog før du begynner med et nytt kosttilskudd. 

12 kosttilskudd som kan styrke immunforsvaret.

Her er 12 kosttilskudd som kan ha en positiv effekt på immunforsvaret.

1. Vitamin C

Vitamin C er et svært vanlig kosttilskudd som kan bidra til å styrke immunforsvaret. 

Det er hovedsakelig en antioksidant som hjelper kroppen å bekjempe frie radikaler. Frie radikaler er molekyler som kan skade cellene i kroppen vår. 

Vitamin C finnes i mange frukter og grønnsaker, men det kan være vanskelig å få i seg nok gjennom kosten alene. Særlig i vinterhalvåret når det er frisk frukt og grønnsaker er mindre  tilgjengelig.

En metaanalyse av 11 studier fant at vitamin C kan bidra til å redusere varigheten av forkjølelse med 17% hos voksne og 14% hos barn.1

Kjøp vitamin C her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

2. Sink

Sink er et mineral som er viktig for immunforsvaret. Det finnes i en rekke matvarer som kjøtt, fisk, skalldyr, bønner, nøtter og frø. Det kan være vanskelig å få i seg nok sink gjennom kosten alene, spesielt for vegetarianere og veganere. 

Sink har blant annet vist seg å bidra til å økt produksjon av hvite blodceller. Noe som er viktige for at immunforsvaret skal kunne bekjempe infeksjoner.

En gjennomgang av 14 studier fant at tilskudd med sink kan bidra til å redusere varigheten og alvorlighetsgraden av forkjølelse. 2

Kjøp sink her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

3. Probiotika

Probiotika er gode bakterier som finnes i tarmen vår, og de hjelper til med å holde tarmfloraen i balanse. En balansert tarmflora kan bidra til å styrke immunforsvaret, og probiotika kan være et nyttig kosttilskudd i denne sammenhengen.

Ifølge en studie publisert i tidsskriftet BMJ Nutrition kan daglig bruk av probiotika forbedre immunresponsen hos friske personer.3

I studien fant de ut at probiotiske tilskudd forbedret aktiviteten til B-celler og flere andre celler i immunsystemet.. Dette kan antyde at regelmessig bruk av probiotika bidrar til å økt beskyttelsen mot infeksjoner. 

Resultatene fra en metaanalyse av 29 studier antyder i tillegg at probiotika kan bidra til å redusere sannsynligheten for å utvikle luftveisinfeksjoner, spesielt hos barn. 4

Kjøp probiotika her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

4. Spirulina

Spirulina er en type blågrønn alge som har vist seg å ha mange helsefordeler, inkludert å styrke immunforsvaret. Det er rikt på proteiner, vitaminer og mineraler, og det inneholder også antioksidanter som kan bidra til å beskytte kroppen mot skader fra frie radikaler.

Det er begrenset med vitenskapelig bevis på effekten av spirulina på immunforsvaret. Noen studier har vist at spirulina kan ha en positiv effekt, mens andre studier ikke har funnet noen fordeler.

En studie fra 2002 publisert i tidsskriftet “Phytotherapy Research” fant at inntak av spirulina økte antall hvite blodlegemer og økte produksjonen av interleukin-2, et protein som spiller en viktig rolle i immunforsvaret.5 En annen studie fra 2010 publisert i tidsskriftet “Clinical Nutrition” fant også at inntak av spirulina økte produksjonen av interleukin-2 hos friske frivillige.

På den annen side fant en studie fra 2012 publisert i tidsskriftet “Nutrition Journal” fant ingen signifikant effekt av spirulina på antall hvite blodlegemer eller produksjonen av interleukin-2 hos personer med HIV.6

Nok en  studie fra 2014 publisert i tidsskriftet “Nutrition” fant heller ingen signifikant effekt av spirulina på visse markører for immunforsvaret hos friske personer.7

Kjøp spirulina her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

5. Hvitløk

Hvitløk er et kjent middel som kan bidra til å styrke immunforsvaret. Det inneholder såkalte alliciner, som er stoffer som kan ha en positiv effekt på immunforsvaret. Hvitløk kan også ha en antiviral effekt og kan være nyttig for å bekjempe infeksjoner.

Ekstrakt fra hvitløk fås kjøpt som kosttilskudd. Mange bruker imidlertid hvitløk i sin naturlige form for å styrke immunforsvaret og bekjempe virusinfeksjoner. 

Ifølge en studie fra  2019 kan daglig inntak av hvitløk ekstrakt redusere nivåene av flere inflammatoriske markører, noe som indikerer en bedre immunrespons.8 

I tillegg førte det til en reduksjon i antall bakterier som kan forårsake infeksjoner. 

Et annet studie fra 2018 viste at hvitløk ekstrakt øker produksjonen av cytokiner.9 Dette er molekyler som er involvert i immunresponsen i kroppen. Dette tyder på at hvitløk kan ha en gunstig effekt på immunforsvaret og gi beskyttelse mot infeksjoner. Det er imidlertid verdt å merke seg at disse resultatene ikke er generaliserbare og at flere studier må gjennomføres for å bekrefte de potensielle helsemessige fordelene med hvitløk. 

Kjøp hvitløk her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

6. Echinacea (Solhatt)

Echinacea, eller solhatt er en urt som lenge har blitt brukt for å styrke immunforsvaret og bekjempe infeksjoner. Det finnes flere forskjellige typer echinacea. Disse urtene inneholder stoffer som kan bidra til å øke produksjonen av hvite blodceller og forbedre immunforsvaret funksjon.

Ifølge en metaanalyse av 14 studier kan echinacea bidra til å redusere varigheten av forkjølelse med 1-4 dager (Shah SA, Sander S, White CM, Rinaldi M, Coleman CI. Echinacea for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2016 Mar 16;3:CD000530).

Echinacea kan tas som en te, kapsel eller flytende ekstrakt.

Kjøp Solhatt her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

7. Ginseng

Ginseng er en urt som har vært brukt i århundrer for å øke energinivået og forbedre generell helse. Det finnes flere forskjellige typer ginseng. Ginseng inneholder ulike forbindelser som kan bidra til å styrke immunforsvaret og motvirke infeksjoner.

Ifølge en gjennomgang av 14 studier kan ginseng bidra til å redusere sannsynligheten for å utvikle luftveisinfeksjoner 10

En annen studie fra 2019 undersøkte effekten av ginseng ved behandling av influensa A-virus 11. Studien viste at pasienter som tok ginseng-ekstrakt hadde betydelig lavere nivåer av viruset i blodet enn gruppen som fikk placebo. 

Videre fant forskerne at ginseng ekstrakt også følte seg bedre raskere og opplevde mindre tretthet. 

I en studie fra 2020 undersøkte man effekten av ginseng ekstrakt på immunforsvaret 12. Resultatene viste at ginseng ekstrakt bidro til å øke antall hvite blodlegemer. Dette er celler som hjelper kroppen å bekjempe sykdommer. Videre fant forskerne at ginseng i tillegg bidro til økt produksjon av antistoffer.

Kjøp Ginseng her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

8. Selen

Selen er et mineral som er viktig for hele kroppens funksjon. Dette inkluderer immunforsvaret. Det finnes blant annet i matvarer som nøtter, frø og skalldyr, men det kan være vanskelig å få i seg nok gjennom kosten alene.

Selen kan bidra til å styrke immunforsvaret og bekjempe infeksjoner i kroppen på flere ulike måter. 

Det finnes en rekke studier som antyder at selen har en styrkende effekt på immunforsvaret.

En gjennomgang av 11 studier fant blant annet ut at selen kan bidra til å redusere sannsynligheten for å utvikle luftveisinfeksjoner hos voksne. 13

En annen studie viste at selen kan bidra til å øke produksjonen av visse typer hvite blodceller som er viktige for å bekjempe infeksjoner. 14

Kjøp Selen her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

9. Vitamin D

Vitamin D er et svært viktig vitamin for kroppen som også kan bidra til å styrke immunforsvaret. Det finnes i relativt få matvarer, men det kan dannes i huden vår når vi utsettes for sollys. 

Vitamin D kan være et nyttig kosttilskudd for å styrke immunforsvaret. Spesielt i vinterhalvåret når det er lite sol.

En gjennomgang av 25 studier fant at vitamin D kan bidra til å redusere sannsynligheten for å utvikle luftveisinfeksjoner, spesielt hos barn og voksne med lavt vitamin D-nivå 15

Det finnes i tillegg en del studier som har undersøkt sammenhengen mellom nivået av vitamin D i blodet og risikoen for å utvikle alvorlig COVID-19.

En studie av over 3000 personer i Danmark fant at personer med lavt vitamin D-nivå hadde en økt risiko for å utvikle alvorlig COVID-19. 16

I en studie med over 1000 personer i USA fant de også ut at personer med lave nivåer av vitamin D hadde en økt risiko for å utvikle alvorlig COVID-19, spesielt hvis de også hadde andre risikofaktorer. 17

Derimot fant en tredje studie av over 1000 personer i Sør-Korea ingen sammenheng mellom vitamin D-nivåer og sannsynligheten for å utvikle alvorlig COVID-19 (8Kim Y, Oh J, Kim J, et al. Vitamin D deficiency is not associated with COVID-19 severity in adults: a case-control study. Am J Clin Nutr. 2020 Sep 1;112(3):615-623))

Dette er kun noen få eksempler. Det finnes mange flere studier som har undersøkt sammenhengen mellom vitamin D og COVID-19. Det er likevel fortsatt uklart om vitamin D kan motvirke COVID-19 og det er behov for ytterligere forskning for å kunne si noe sikkert om dette.

Kjøp vitamin D her! Gratis frakt over 299 kr

Sponset lenke

Konklusjon og oppsummering

Det finnes mange måter å styrke immunforsvaret på, og kosttilskudd kan være et nyttig verktøy for å bli mer motstandsdyktig mot sykdommer som forkjølelse,influensa og COVID-19. 

Vitamin C, sink, probiotika, spirulina, hvitløk, echinacea, ginseng, selen og vitamin D er alle kosttilskudd som kan bidra til å styrke immunforsvaret. Men som nevnt tidligere er det viktig å huske at kosttilskudd ikke erstatter et sunt, balansert og variert kosthold . 

Her er til slutt en prioritert liste over ulike måter du kan styrke immunforsvaret ditt på:

  • Spis en balansert og variert kost med mye frukt, grønnsaker, proteiner og fullkornsprodukter.
  • Drikk nok væske, spesielt vann.
  • Mosjoner regelmessig og hold deg i form
  • Unngå å røyke og ikke drikk for mye alkohol.
  • Få nok søvn for å gi kroppen din muligheten til å restituere seg.
  • Vask hendene ofte for å unngå å spre bakterier og virus
  • Ta eventuelt kosttilskudd etter rådføring med lege eller ernæringsfysiolog.

Kosttilskudd kommer her nederst på listen nettopp fordi alle de andre faktorene er viktigere for å opprettholde et sterkt immunforsvar. 

I tillegg kan det være risiko forbundet med å ta kosttilskudd, spesielt hvis du tar dem i store mengder eller kombinerer dem med medisiner. Før du tar et kosttilskudd bør du derfor alltid snakke med en lege eller annet helsepersonell for å sikre at det er trygt for deg å bruke.

Referanser[+]

Relaterte artikler