Akillestendinopati

vondt i akilles

Akillessenen forbinder hælbenet ( calcaneus ) med gastrocnemius muskelen og skinnebenet. Senens funksjon er hovedsakelig å bøye eller strekke foten ved ankelleddet (ekstensjon og fleksjon).

Tidligere var betegnelsen tendinitt eller akillessenebetennelse vanlig ved diagnostisering av smerter og seneskader i akillessenen. Nå for tiden brukes begrepet akillestendinopati da dette er en mer nøyaktig betegnelse på denne tilstanden fordi seneskader i akilles sjelden involverer aktiv betennelse.

Akutt eller kronisk

Akillestendinopati kan være både en akutt eller kronisk tilstand. Akutt tendinopati oppstår over en periode på få dager, og er vanligvis et resultat av en plutselig økning i aktivitet og medfølgende økt belastning på akillessenen, mens kronisk tendinopati i akillessenen oppstår gradvis over en lengre periode og ofte medfører at det danner seg fortykkelser og arrvev i senen på grunn av degenerasjon og omorganisering av kollagenfibre.

Akillestendinopati forekommer oftest midtveis oppe i senen omtrent i overgangen fra sene til muskel men kan også oppstå i selve festepunktet til senen i hælbenet (calcaneus). Tilheling av seneskader i akilles skjer generelt svært langsomt på grunn av dårlig blodforsyning i akillessenen og dette bidrar til at akillestendinopatier ofte blir langvarige og kronisk tilbakevendende .

Skademekanisme

Årsaken til akillestendinopati er gjentatte ørsmå mikrotraumer i senen etterfulgt av ufullstendig eller avbrutt restitusjon og tilheling. Dersom dette forekommer over lengre tid vil det oppstå en kronisk degenerativ tilstand i senevevet i akillessenen (tendinose).

Akillestendinopati rammer ofte tidlig i sesongen og er da et resultat av at belastningen økes for hurtig med et for dårlig treningsgrunnlag. Trening med dårlig fottøy, mye hard trening i motbakke , eller daglig bruk av høye hæler eller sko med flat såle uten demping er alle faktorer som øker risikoen for akillestendinopati.

Symptomer

Akillestendinopati er mer vanlig hos menn enn kvinner, og tilstanden forekommer oftere hos personer over 40 år. Symptomene oppstår gradvis med verkende smerter på baksiden av ankelen og hælen under aktivitet , spesielt trening i motbakke eller trappegang kan fremkalle smerte. Smerte og stivhet er som regel verst om morgenen.

Typisk for langdistanseløpere og joggere er verkende smerter og stivhet i akillessenen og hælen som avtar etter at man har fått varmet opp. Dersom man trosser smerten og fortsetter løpetreningen vil smerten etterhvert bli skarpere og mer vedvarende. Akillesenen vil som regel føles øm og vond å ta på og det er vanlig at det oppstår fortykkelse av senen.

Behandling av akillestendinopati

Det er viktig at man en periode avstår fra alle aktiviteter som fremprovoserer symptomene, dette for å tillate tilstrekkelig restitusjon og tilheling slik at man unngår å forverre tilstanden. Dersom man trosser smerter ved aktivitet vil man kun gjøre skaden verre og smerten vil øke i intensitet. Dette betyr ikke at man ikke kan trene overhodet, men at intensiteten og treningsmengden må reduseres.

Dersom man har smerter i akillessenen om morgenen eller i forbindelse med aktivitet bør man oppsøke fysioterapeut så tidlig som mulig. Desto tidligere man oppsøker hjelp desto mer ukomplisert og kortvarig vil behandlingsforløpet være.

Et rehabiliteringsprogram med spesifikke øvelser for akillessenen og bakre leggmuskulatur vil bli satt i gang ved konsultasjon hos fysioterapeut. Eksentrisk belastning av akillessenen er som regel hovedfokus under opptrening.

Fysioterapi kan også inkluderer massasje, akupunktur, ultralyd, trykkbølgebehandling eller taping. Fysioterapeuten vil også kunne anbefale generelle styrkeøvelser, og gi råd og veiledning angående når du kan gjenoppta trening eller full aktivitet.

Det kan ta opp til tre måneder og returnere til normal aktivitet. Omtrent 1 av 4 personer med akillestendinopati vil oppleve markant bedring av symptomene innen 3-6 måneder under veiledning av fysioterapeut.

Også på Fysionett