Hvorfor gjør det vondt å sitte stille?
Kroppen er bygget for bevegelse, ikke for statisk belastning over mange timer. Når man sitter i samme posisjon lenge, reduseres blodsirkulasjonen til muskulaturen, og leddene får lite smøring. Dette kan føre til typiske muskel- og skjelettplager som for eksempel «kontor-nakke» eller korsryggsmerter.
I klinisk praksis ser fysioterapeuter ofte at pasienter har et anstrengt forhold til hva som er en «riktig» sittestilling. Mange sitter med skuldrene oppunder ørene i et forsøk på å sitte rakrygget, noe som paradoksalt nok skaper mer spenninger enn om de bare hadde slappet av.
Myten om den perfekte sittestillingen
Selv om det er viktig å justere kontorstolen slik at den er tilpasset din kropp så finnes ingen fasit som gjelder for alle fra klokken åtte til fire. Den ideelle holdningen er den som tillater musklene å hvile med jevne mellomrom. Om man sitter litt sammensunken i ti minutter, er ikke det nødvendigvis skadelig – problemet oppstår først når man blir værende der i tre timer uten pause.
En god tommelfingerregel er å variere mellom tre hovedstillinger:
- Aktiv sittestilling: Sitt ytterst på stolen med føttene godt plantet i gulvet og finn en naturlig svai i ryggen.
- Avslappet sittestilling: Len deg helt tilbake slik at stolryggen gir støtte til hele ryggsøylen.
- Stående: Bruk hev-senk-pulten om du har det, men ikke stå så lenge at du får vondt i føttene eller korsryggen.
Praktiske grep for en bedre arbeidsdag
Det er ofte de små justeringene som utgjør den største forskjellen over tid. Man trenger ikke avansert utstyr for å bedre hverdagen, men noen enkle prinsipper bør ligge i bunn:

- Skjermhøyde: Øverste kant av skjermen bør være i øyehøyde. Kikker man nedover hele dagen, øker belastningen på nakkemuskulaturen betraktelig.
- Albuestøtte: Pass på at underarmene hviler på bordet eller armlenene slik at skuldrene kan senkes.
- Bevegelsespauser: Sett gjerne en alarm hver time. Det holder å reise seg opp, rulle litt på skuldrene og strekke armene mot taket i 30 sekunder.
Når bør man oppsøke hjelp?
Selv om de fleste plager knyttet til sittestilling er ufarlige og går over med litt bevegelse, er det greit å være oppmerksom på enkelte signaler. Dersom smertene stråler ned i armer eller bein, føles som nummenhet, eller om man mister kraft i muskulaturen, bør man få en vurdering hos lege eller fysioterapeut.
Mange merker at plagene avtar bare ved å endre fokus fra å sitte «korrekt» til å bevege seg mer i løpet av dagen. Kroppen er robust, og den tåler belastning så lenge den får mulighet til å hente seg inn igjen mellom øktene.
Hva med trening på jobb?
Selv om små mikropauser og ergonomiske justeringer hjelper i øyeblikket, ser vi som fysioterapeuter at de som holder seg skadefrie over tid er de som har mulighet til å legge inn en eller flere treningsøkter i løpet av arbeidsuken. Det handler om å bryte opp den statiske sittestillingen med skikkelig trening og styrkeøvelser som gir kroppen et avbrekk fra kontorlivet. Flere og flere bedrifter ser nå verdien av å legge til rette for fysisk aktivitet i umiddelbar nærhet og mange bedrifter etablerer til og med egne treningsrom for de ansatte i bedriftens lokaler.
Har din bedrift vurdert å oppgradere fasilitetene? Vi har skrevet en guide til hvordan man planlegger og utstyrer et treningsrom på jobben.
Setter du pris på innholdet vårt? Du kan støtte oss ved å handle treningsutstyr hos en av våre samarbeidspartnere via lenkene i denne artikkelen. Dette bidrar til at vi kan fortsette å lage nyttig innhold om trening og helse. Takk for støtten!
















