Annonse

Er kålrot sunt? En oversikt over kålrotens helsefordeler

Kålroten er en sunn rotgrønnsak med mange bruksområder.

Kålrot kalles også for Nordens appelsin på grunn av det høye innholdet av vitamin C. Foto: Canva

ANNONSE
ANNONSE

Kålrot er en allsidig grønnsak, og en viktig del av norsk matkultur. Her ser vi på nøyaktig hvorfor kålrot er så sunt i et forsøk på å gi deg noen gode grunner til å spise mer av denne smakfulle rotgrønnsaken. Du får også noen tips om hvordan du kan bruke den for å gjøre hverdagsmaten både sunnere og mer spennende.

Hva er kålrot?

Kålrot, eller kålrabi som mange kaller den, er en gammel kjenning i norske kjøkken. Den er en del av kålfamilien og kjennetegnes av en mild og litt søtlig smak og en fast konsistens.

Kålroten er spesielt populær i tradisjonsrike norske retter. Men dette trenger ikke bety at den er kjedelig. Dette er en allsidig rotgrønnsak som kan brukes på mange forskjellige måter i en rekke ulike matretter. Den kan stekes, kokes, moses, brukes i gryteretter og supper, eller spises rå

«Rutabaga» er det engelske navnet på det vi kjenner som kålrot i Norge. Navnet “rutabaga” kommer fra det svenske ordet “rotabagge”, som grovt oversatt betyr “rotknute”.

I noen engelsktalende land, spesielt i USA, kan rutabaga også bli referert til som “swede” eller “Swedish turnip”, som reflekterer grønnsakens popularitet i Sverige og dens antatte opprinnelse.

Næringsinnhold

NæringsstoffMengde per 100g
Kilokalorier36 kcal
Fett0.1 g
Karbohydrater6.4 g
Kostfiber3 g
Protein0.9 g
Vitamin A12 µg-RE
Vitamin C35 mg
Folat31 µg
Vitamin B60.12 mg
Kalsium33 mg
Jern0.2 mg
Kalium256 mg
Magnesium12 mg
Fosfor38 mg

Kilde: Matvaretabellen/Bama

Helsefordeler

Regelmessig inntak av kålrot er forbundet med flere fordeler for helsen:

  • Godt for magen: Inneholder kostfiber som er gunstig for fordøyelsen.
  • Hjertevennlig: Kaliuminnholdet kan bidra til å holde blodtrykket i sjakk.
  • Styrker immunforsvaret: Takket være høyt innhold av vitamin C.
  • Godt for knokler og benbygning: Kalsium og kalium bidrar til et sterkt skjelett og kan forebygge bruddskader.
  • Betennelsesdempende effekt: Inneholder antioksidanter som kan bidra til å redusere betennelse.

Kålrot er proppfull av næringsstoffer. Her er en oversikt over helsegevinsten knyttet til noen av disse:

  1. Vitaminer: Kålrot inneholder relativt mye vitamin C, noe som blant annet er sunt for immunforsvaret og huden. Den inneholder også betydelige mengder vitamin B6 og folat.
  2. Mineraler: Inneholder kalium og kalsium som er gunstig for både hjertet og skjelettet.
  3. Fiber: Kålrot inneholder kostfiber som er bra for fordøyelsen.
  4. Antioksidanter: Kålrot inneholder glukosinolater. En type antioksidant som er vanlig i kålfamilien. Dette er svovelholdige forbindelser som er kjent for sine kreftforebyggende egenskaper.1 Den inneholder også beta-karoten som kroppen kan omdanne til vitamin A. Et vitamin som er viktig for både synet og immunforsvaret.
  5. Lavt kaloriinnhold: Kålrot har få kalorier kombinert med høyt næringsinnhold. Dette gjør den til et godt alternativ dersom du passer vekten, eller forsøker å gå ned i vekt.

Hvordan bruke kålrot i maten

Matretter med kålrot trenger ikke å være kjedelige. Det er en allsidig grønnsak som kan tilberedes på en rekke ulike måter. Her er noen eksempler:

  • Bakt kålrot: Skjær den i biter og bak den i ovnen med litt olje og krydder. Gjerne sammen med andre rotgrønnsaker.
  • Kålrotmos: Kok den til den er mør og mos den til en kremet puré. Se oppskrift på matprat.
  • I supper og gryteretter: Perfekt til å gi litt ekstra smak i supper og gryteretter.
  • Rå kålrot: Supert som en lett og sunn snack, i staver eller terninger.

Konklusjon

Kålrot er ikke bare god på smak, den er også stappfull av nyttige næringsstoffer. Den passer perfekt i mange ulike matretter, enten den er bakt, most, i supper, eller spist rå kan den bidra til å gjøre kostholdet både sunnere og mer smakfullt. Så neste gang du lager mat, husk på den gode gamle kålroten!

Referanser[+]

Relaterte artikler