Spinal manipulasjon: effektivt mot ryggsmerter?

Ryggsmerter

Kan ulike former for spinal manipulasjon utgjøre en effektiv behandling mot smerter i korsryggen? Svaret på dette vil variere kraftig avhengig av hvem du spør og hvilken vitenskapelige artikkel du leste sist.

Spinal manipulasjon kan ifølge mange være en rask og effektiv behandling mot korsryggsmerter mens andre vil påstå at de ulike manipulasjonsteknikkene som blant annet benyttes av kiropraktorer, manuellterapeuter og fysioterapeuter kun er bortkastet tid og penger.

Spinal manipulasjon har god effekt for enkelte

Det viser seg nå at begge disse ytterpunktene i debatten kan ha litt rett i sine påstander.

Forskere ved University of Alberta (Canada) har i en nylig studie1 konkludert med at spinal manipulasjon har god effekt for enkelte pasienter med det man kaller lave ryggsmerter (smerter i nedre del av ryggen), mens manipulasjonsteknikkene ikke fungerer like godt for andre personer med lave ryggsmerter.

Lave ryggsmerter er et sammensatt problem

Resultatene peker på at lave ryggsmerter er et komplekst og sammensatt problem og at det derfor er behov for å behandle ulike pasienter på ulike måter, sier hovedforfatter Greg Kawchuk. Det finnes altså ikke noen “one size fits all” løsning når det kommer til behandling av lave ryggsmerter.

“Ryggsmerter, akkurat som kreft, er sammensatt av flere forskjellige problemer og det kan være ulike strukturer og årsaksmekanismer som gir opphav til eller påvirker ryggsmertene. Vi har ikke vært veldig flinke til å diffensiere mellom ulike årsaker til ryggsmerter, det er derfor naivt å tro at en behandlingsform vil fungere for alle med lave ryggsmerter” sier Kawchuk.

“Denne studien viser at, akkurat som noen mennesker responderer forskjellig på legemidler og medikamenter, vil det også finnes ulike pasientgrupper som reagerer forskjellig på spinal manipulasjon.”

I en ikke-randomisert kontrollstudie utført av forskerteamet til Kawchuk mottok personer med lave ryggsmerter 3 behandlinger med spinal manipulasjon med en ukes mellomrom mellom hver behandling.

Deltakerne rapporterte smertenivå og funksjonsnivå etter å mottatt manipulasjonsbehandling, og forskerne brukte diagnostisk ultralyd, MR og andre tester for å måle fysiske og fysiologiske endringer etter behandlingen.

En kontrollgruppe bestående av personer med lave ryggsmerter gjennomgikk identiske kliniske undersøkelser, men mottok ikke manipulasjonsbehandling. En tredje gruppe bestående av smertefrie personer ble også undersøkt.

Umiddelbar effekt

Folk som responderte på spinal manipulasjon rapporterte om lavere smertenivå umiddelbart etter behandlingen og viste forbedring i ryggmuskelens tykkelse, skivediffusjon og ryggstivhet. Disse endringene ble også observert en uke i etterkant hver behandling.
I pasientgruppen som ikke opplevde noen forbedring fant man heller ingen målbare fysiske eller fysiologiske endringer.

Motstridende resultater

Kawchuk, som selv praktiserte som kiropraktor før han tok en doktorgrad i biomekanikk og bioteknologi, sier at resultatene verken forsvarer eller tilbakeviser spinal manipulasjon, men at studien kan bidra til å forklare hvorfor man ser så mange motstridende tilbakemeldinger i forhold til spinal manipulasjon som behandlingsform for ryggsmerter.

” Det er klart det er noen mennesker med en bestemt type ryggsmerter som responderer på denne behandlingen og det vil være noen mennesker med en annen type ryggsmerter som ikke gjør det. Men hvis man ikke vet hvem som er hvem, og man blander ulike pasientgrupper sammen, vil man få et feil bilde av virkeligheten “

Spinal manipulasjon som screeningverktøy

Forskerteamet arbeider fortsatt med finjustering i forhold til hvordan man best kan skille hvem responderer på manipulasjon og hvem som ikke responderer.  Kawchuk mener at denne studien kan være nyttig i forhold til å identifisere hvilke pasienter som responderer på manipulativ behandling og hvilke pasienter som ikke gjør det innad i pasientgruppen som sliter med lave ryggsmerter.

“Spinal manipulasjon fungerer så raskt og effektivt hos dem som responderte at behandlingen muligens kan brukes som et screeningverktøy for å bidra til å få rett behandling til rett pasient til rett tid.”

Studien undersøkte imidlertid ikke de langsiktige effektene av spinal manipulasjon.