Fot og Hæl

Smerter i fot og hæl

Hælsmerter er en svært utbredt årsak til smerter i foten. Vanligvis føles smerte enten under hælen eller i bakre delen der akillessenen festes til hælbenet.

Selv om hælsmerter kan være svært plagsomme og enkelte ganger invalidiserende, utgjør de sjelden en stor helserisiko. Hælsmerter er vanligvis milde og forsvinner ofte av seg selv, men i noen tilfeller kan smerten vedvare og bli kronisk.

smerter i foten

Foten består av 26 knokler, hvorav hælen (calcaneus) er den største. Når vi går eller løper er det hælen som tar imot mesteparten av belastningen og hælen fungerer i så måte som en støtdemper for resten av kroppen. Kreftene hælen tar imot når vi går kan være 1,25 ganger kroppsvekten, og hele 2,75 ganger når du løper. Følgelig er hælen  den delen av foten som oftest er utsatt for skader og smerte på grunn av sin anatomiske funksjon og plassering.

Årsaker til smerter i fot og hæl

I de fleste tilfeller har hælsmerter en mekanisk årsak. Men smertene kan også være forårsaket av brudd, infeksjoner, autoimmune sykdommer som revmatiske lidelser, akutte traumer, nevrologiske problemer, diabetes eller andre systemiske tilstander (tilstander som rammer hele kroppen). Skiveprolaps og andre tilstander med opphav i korsryggen kan også iblant referere smerter til hæl og fot.

Hælsmerter er likevel i de fleste tilfeller forårsaket av av repetetiv overbelastning over lengre tid. Altså en typisk belastningsskade. Biomekaniske dysfunksjoner som plattfothet og overpronasjon i foten når man går eller løper øker også risikoen for at det oppstår smerter og skader i hælen.

De vanligste årsaken til smerter i fot og hæl er:

Plantarfasciitt: Betennelse i bindevevet som forbinder bakfoten med forfoten.  Plantarfasciitt gir typisk smerter under foten og hælen som er spesielt ille om morgenen. Plantarfasciit er en av de vanligste årsakene til smerter under foten.

Slimposebetennelse i hælen: (retrocalcaneal bursitt): En betennelse i slimposen under akillessenen.

Akillestendinose: Akillestendinose (degenerativ tendinopati i akillessenen) er en kronisk “senebetennelse” i alkilles. Tilstanden er et resultat av at tilhelingen og reparasjonen etter en skade eller strekk har stoppet opp og det oppstår små mikrorifter i senevevet som forverres progressivt. Senevevet mister sin naturlige funksjon og elastisitet og det oppstår vevsforandringer som fører til fortykkelser og smerter i midtre del av senen og/eller hælen.

Akillesseneruptur:  Avrivning av akillessenen. Avrivningen kan være fullstendig eller delvis. Tilstanden er ofte smerterfri dersom det er snakk om en full ruptur. Ofte oppstår denne skaden uten forvarsel og kommer overraskende på, men som regel er det et resultat av en rekke biomekaniske risikofaktorer. Overvekt er også en risiko i forhold til ruptur av akillessenen.

Andre årsaker til smerter i hælen og foten:

Tarsaltunnelsyndrom: En nevropati som oppstår ved at en nerve kommer i klem på innsiden av ankelen. Tilstanden kan gi smerter under foten og hælen.

Når bør man søke hjelp?

•  Dersom tilstanden har vedvart mer enn en til to uker
  •  Problemer med å gå normalt
  •  Nummenhet, prikkende følelse eller tap av styrke og funksjon i fot eller bein
  •  Smerte kjennes ved hvile, altså når du ikke går eller løper eller nattsmerter

Behandling av smerte i fot og hæl

Fysioterapeut kan blant annet gi gode råd og veiledning samt instruere i hensiktsmessig opptrening og spesifikke øvelser for å avhjelpe tilstanden. Strekkøvelser for plantarfascien og akillessenen er ofte en del av opptreningen ved fot og hælsmerter samt strekk og styrkeøvelser for leggmuskulatur og stabilitetsøvelser for ankel og hæl. Ulike tapeteknikker kan være aktuelt for å gi foten støtte og avlastning i en rehabiliteringsfase.

Forskjellige ortoser som for eksempel hælinnlegg, innleggssåler og andre ortopediske hjelpemidler kan være nyttig for å gi demping, avlaste og korrigere foten for å forebygge eller fremskynde tilheling av skade.

Trykkbølgebehandling brukes ofte med god effekt for plantarfascitt, akillestendinose og andre smertetilstander i fot og hæl.

Forebygging

Forebygging av  fot og hælsmerter fokuserer på å redusere belastningen denne delen av kroppen utsettes for.

Forebyggende tiltak kan innebære:

Vektreduksjon – Dersom man er overvektig blir foten utsatt for større belastning når man går eller løper. Vektreduksjon vil derfor virke forebyggende

Fottøy – Godt fottøy bør være laget av materiale som kan absorbere støt effektivt. Ikke bruk sko med utslitte såler eller sko som gir smerte hver gang de brukes

Hvile  Dersom du er spesielt utsatt for hælsmerter, prøv å avlaste ved å gå mindre en periode hver gang du kjenner symptomer eller smerte melde seg.