Hva er hælsporer?

En hælspore er en liten spiss benutvekst som iblant oppstår under foten, nærmere bestemt i hælbenet (calcaneus).

Bakgrunn

Disse benutvekstene forekommer ofte i forbindelse med plantarfascitt og akillessenebetennelser, men kan også forekomme isolert. Hælsporer kan også være asymptomatiske og er ikke alltid forbundet med smerte. Mange kan ha hælsporer som kan påvises i forbindelse røntgen eller MR undersøkelse  uten at disse gir dem plager.

Hælsporer kan oppstå helt bakerst, midt under, eller i forkant av hælbenet og er en relativt vanlig årsak til smerter i hælen og under foten.

Hvordan oppstår hælsporer?

Hælsporer oppstår når kalkavleiringer bygger seg opp på undersiden av hælen som følge av overbelastning over tid. Denne prosessen skjer vanligvis over en periode på flere måneder.

Hælsporer er sannsynligvis forårsaket av kumulative strekkskader på muskler, leddbånd og plantarfascien under foten der disse festes til benet. De kan også oppstå som følge av gjentatt støtbelastning mot fettputen som dekker hælbeinet.

Hælsporer er spesielt vanlig blant idrettsutøvere som er aktive i idretter som involverer mye hopp og løping på hardt og flatt underlag. Hælsporer er også mer vanlig blant overvektige.

Risikofaktorer

Overvekt, overpronasjon, plattfothet (pes planus), høy fotbue (pes cavus) og bruk av høye hæler er noen  faktorer som assosieres med en høyere risiko for å utvikle hælsporer. Hælsporer oppstår dessuten relativt ofte på grunn av vektøkning i forbindelse med svangerskap. Bruk av sko med dårlig støtdemping, flate såler og manglende støtte til fotbuen i forbindelse ved belastende aktiviter er også vanlige årsaker.

Symptomer på hælsporer

Hælsporer gir ikke alltid symptomer. Men hælsporer kan være assosiert med stadig tilbakevendende eller kroniske smerter. Spesielt gjør det vondt idet man begynner å gå, jogge eller løpe mens smertene kan avta noe når man har vært i aktivitet en stund. Generelt stammer ikke smertene fra hælsporene i seg selv, men fra medfølgende skader på bløtvevet rundt.

• Symptomene kan ofte være til forveksling like symptomer forbundet med plantarfascitt og ofte forekommer hælsporer og plantarfascitt også samtidig.
  • Smerten i forbindelse med hælsporer og plantarfascitter beskrives ofte som om en kniv eller nål stikkes inn inn i foten når man legger vekt på hælen. Smertene beskrives som skarpe og stikkende.
  • Symptomene er ofte verst om morgenen med de aller første skrittene man tar når man står opp, og avtar så utover dagen når man har beveget seg en liten stund. Smerten blir da ofte beskrevet mer som en konstant murring eller eller mer verkende smerte.
  • Smerter i hælen kan også ofte oppstå etter lange perioder med inaktivitet. Smertene i forbindelse med hælsporer er gjerne verst etter og ikke under selve aktiviteten.

Behandling av hælsporer

Hælsporer oppstår som et resultat av overbelastning. Atferdsendring og tilstrekkelig hvile og avlastning av det smertefulle området under hælen er følgelig noen av de viktigste virkemidlene for effektiv behandling. Iblant kan vektreduksjon, fottøy og korreksjon av underliggende biomekaniske faktorer være til hjelp.

Fysioterapi:  Undersøkelse hos fysioterapeut er nyttig i forhold til å utelukke andre mulige årsaker til smerter under foten og for å oppnå optimal tilheling. En fysioterapeut kan bidra med veiledning i forhold  til regulering av aktivitetsnivå samt korrigere underliggende biomekaniske årsaker. Fysioterapeuten vil også kunne instruere i spesifikke øvelser.

Trykkbølgebehandling: Trykkbølgebehandling blir ofte benyttet i behandlingen av både hælsporer og plantarfascitt. Effekten av trykkbølgebehandling på hælsporer og plantarfascitt er godt dokumentert i flere studier. Fysioteraeputen velger ofte å benytte seg av trykkbølgebehandling i kroniske tilfeller der andre behandlingsmodaliteter ikke har vært vellykket.

Ortoser: Ortoser blir ofte benyttet i behandling og forebygging av hælsporer. Det dreier seg da som regel om innleggssåler og fotsenger som avlaster hælen og gir støtte til fotbuen.

Kortison: Kortisoninjeksjoner kan gi kortsiktig smertelindring men behandler ikke de underliggende årsakene. Ifølger flere studier kan kortison også forårsake vevsforandringer som øker risikoen for at skaden vender tillbake.

Kirurgi: Kirurgi blir sjelden benyttet i behandlingen av hælsporer med mindre det dreier seg om sterke invalidiserende smerter over veldig lang tid som ikke responderer på andre behandlingsformer.

-Maier, M. A. R. K. U. S., et al. «Extracorporeal shock wave application for chronic plantar fasciitis associated with heel spurs: prediction of outcome by magnetic resonance imaging.» The Journal of rheumatology 27.10 (2000): 2455-2462.

-Yin, Meng-Chen, et al. «Is extracorporeal shock wave therapy clinical efficacy for relief of chronic, recalcitrant plantar fasciitis? A systematic review and meta-analysis of randomized placebo or active-treatment controlled trials.» Archives of physical medicine and rehabilitation 95.8 (2014): 1585-1593.

En kommentar om “Hva er hælsporer?”

Det er stengt for kommentarer.