Plantarfasciitt

Hva er Plantarfasciitt?

Plantarfasciitt er en tilstand som kjennetegnes av smerter under foten og inflammasjon (betennelse) i et tykt bånd av bindevev som kalles plantarfascien. Plantarfascien strekker seg over sålen av foten og kobler hælbenet til tærne. Plantarfasciitt er en av de vanligste årsakene til smerter under foten og hælen og forekommer ofte samtidig med hælsporer.

Hva er årsaken til plantarfasciitt?

Plantarfasciitt oppstår som regel som følge av repetetiv overbelastning av plantarfascien under foten. Tilstanden er spesielt vanlig blant aktive idrettsutøvere og mosjonister som løper mye på flatt og hardt underlag.

Gjentatte drag i fascien under foten fører i den akutte fasen til at en betennelse oppstår i fasciens festepunkt i hælbenet. I senere faser avtar betennelsen og tilstanden blir kronisk og degenerativ. Det er i denne senere fasen at de fleste oppsøker hjelp for smertene.

Overpronasjon i foten og funksjonell eller strukturell plattfothet øker risikoen for å utvikle plantar fascitt. Overvekt er også assosiert med høyere risiko for plantarfascitt.
Vanlige årsaker til plantarfasciitt

• Repetetiv aktivitet på flatt og hardt underlag
  • Overpronasjon
  • Plattfothet
  • Overvekt
  • Dårlig fottøy
  • Kort og stram leggmuskulatur

Symptomer og Kliniske tegn

Plantarfasciitt kjennetegnes av stikkende smerte under foten og hælen som vanligvis er verst med de første skrittene om morgenen. Smerten vil normalt avta utover dagen, men kommer gjerne tilbake ved intens aktivitet eller dersom man blir stående over lengre tid. Symptomene forbundet med plantarfascitt kommer ofte snikende og blir gradvis verre over tid.

Symptomer på plantarfasciitt inkluderer:

•  Hælsmerter vanligvis på innsiden av foten der plantarfascien har sitt feste i hælbenet (calcaneus)
  •  Palpasjonsømhet på innsiden av hælen, og noen ganger videre langs fotbuen.
  •  Smerte under foten om morgenen eller etter lengre perioder med inaktivitet.
  •  Strekk av plantarfascien kan være smertefullt

Noen ganger kan det også være smerter langs utsiden av hælen. Dette kan oppstå på grunn av at man forsøker å avlaste den smertefulle siden av hælen ved å tråkke på utsiden av hælen isteden

Behandling av plantarfasciitt

Tilstrekkelig hvile og avlastning er viktig for å tillate tilheling av plantarfascien. Daglige aktiviteter som forårsaker hælsmerter bør begrenses eller om mulig avsluttes. Man bør forsøke å unngå å løpe eller gå for mye på hardt underlag som betong eller asfalt. Bruk sko med god støtdemping og god støtte for fotbuen. Løpesko eller fritidssko med gode såler er vanligvis tilstrekkelig. De aller fleste blir kvitt smerten ved hjelp av tilstrekkelig hvile og avlastning.

Plantarfasciitt er langt enklere å behandle effektivt dersom man oppsøker behandling på et tidlig tidspunkt. Har man gått med smerter under foten i mer enn to uker uten tegn til bedring kan man regne med at smertene ikke kommer til å gå over av seg selv og man bør oppsøke behandling.

Fysioterapi for plantarfasciitt

En fysioterapeut kan identifisere underliggende biomekaniske faktorer og foreslå tiltak for å korrigere disse. En fysioterapeut vil normalt instruere i strekkøvelser for plantarfascien og/eller leggmuskulaturen.

Trykkbølgebehandling for plantarfasciitt

Trykkbølgebehandling blir ofte benyttet for kronisk plantarfasciitt som har gitt vedvarende smerter i mer enn 6 uker. Trykkbølgebehandling har vist seg å være en av de mer effektive behandlingsformene for plantarfascitt i flere nyere studier. Stadig flere fysioterapeuter tilbyr nå trykkbølgebehandling for plantarfasciitt.

Ortoser i behandlingen av plantarfascitt

Ortoser blir ofte benyttet i forbindelse med behandling og forebygging av plantarfasciitt. Det dreier seg da som regel om innleggssåler og fotsenger som avlaster foten og gir god støtte til fotbuen.

Kortison og NSAIDs

Kortisoninjeksjoner blir iblant benyttet i forbindelse med plantarfasciitt og gir en kortvarig smertelindrende effekt, det mangler forøvrig dokumentasjon for den langsiktige effekten av kortisonbehandling, og det har dessuten blitt foreslått at kortisonbruk kan føre til degenerative vevsforandringer som øker risikoen for fremtidige skader.

Betennelsesdempende legemidler har heller ikke vist seg å ha noen dokumentert effekt i behandlingen av plantarfasciitt. I de fleste tilfeller av plantarfascitt man ser klinisk har pasienten gått i lengre tid med smerter i hælen eller under foten og det eksisterer ikke lenger noen aktiv betennelse som gir opphav til smertene. Smertene er da et resultat av degenerative forandringer som følge av avbrutt tilheling og overbelastning over lengre tid, og da hjelper det lite med betennelsesdempende legemidler.