Gurkemeie – 7 dokumenterte helsefordeler

Her får du en oversikt over dokumenterte helsefordeler forbundet med gurkemeie.

Gurkemeie

Gurkemeie (Curcuma longa) er en krydderurt som har vært anerkjent for sine medisinske egenskaper gjennom flere tusen år.

Inneholder reklame i form av sponsede lenker til bodystore.no

Hva er gurkemeie?

Som krydder brukes gurkemeie ofte i asiatiske og indiske matretter. Gurkemeie brukes til å legge smak og farge til maten. Det brukes ofte i retter som curry, sauser og supper eller som smakstilsetning i salater og dressinger.

Gurkemeie fås også kjøpt som kosttilskudd på apotek eller i helsekostforretninger i form av kapsler, pulver eller tabletter.

Ulike former for gurkemeie har vist seg å hjelpe mot inflammatoriske tilstander, redusere betennelse, senke blodsukker og kolesterol nivåer samt styrke immunforsvaret. Det kan også ha gunstig effekt på leddplager og hudsykdommer.

Aktive virkestoffer

Roten til denne urten inneholder flere bioaktive forbindelser, blant annet kurkuminoidene som består av kurkumin, demethoxycurcumin og bisdemethoxycurcumin. Disse forbindelsene er ansvarlige for de medisinske egenskapene til gurkemeie.

Gurkemeie inneholder imidlertid bare ca 3% rent kurkumin og den betennelsesdempende effekten er derfor begrenset.

På grunn av dette er det nødvendig å ta noen ekstra skritt for å få det meste ut av de positive egenskapene til denne urten.

Kostilskudd inneholder derfor ofte formuleringer der gurkemeie eller ren kurkuminekstrakt blir blandet med andre ingredienser for å optimalisere absorpsjon og biotilgjengelighet. Dette resulterer i bedre betennelsesdempende egenskaper enn om man bare inntar vanlig gurkemeiepulver alene.

Anbefalte produkter

Dokumenterte helsefordeler

Flere studier har påvist en gunstig effekt på en rekke ulike helseplager og sykdommer forbundet med inntak av gurkemeie.

Her får du en oversikt over 7 dokumenterte helsefordeler:

1. Betennelsesdempende effekt

Gurkemeie og kurkumin har vist seg å ha antiinflammatoriske virkninger. 1 De kan bidra til å redusere aktiviteten av inflammatoriske enzymer, noe som kan bidra til å lindre leddgikt og andre betennelsesrelaterte sykdommer. 2

En systematisk gjennomgang publisert i 2015 undersøkte effekten av gurkemeie på inflammatoriske lidelser. Studien fant at urten hadde antiinflammatorisk effekt ved leddgikt, Crohns sykdom og ulcerøs kolitt. Det ble også rapportert å ha en positiv effekt på smertenivået hos pasienter med disse lidelsene.

Særlig Kurkumin har vist seg å ha en unik evne til å redusere betennelse. En vitenskapelig studie utført i 2017 fant at innholdet av kurkumin i gurkemeie er mest aktivt mot proteiner som er involvert i inflammatoriske prosesser i kroppen.

Dette tyder på at gurkemeie og kurkumin kan hjelpe til med å lindre symptomer knyttet til betennelse og på denne måten redusere leddsmerter og stivhet.

2. Kan motvirke infeksjoner

Kurkumin har vist seg å ha antibakterielle og sårhelende egenskaper og kan derfor hjelpe til å bekjempe bakterielle infeksjoner. 3

3. Gurkemeie er en kraftig antioksidant

Ekstrakt fra gurkemeie har vist seg å ha kraftige antioksidantegenskaper, som kan beskytte mot skade fra frie radikaler. 4

I en studie publisert i 2018 ble det vist at gurkemeieekstrakt kunne forhindre lipidperoksidasjon, noe som betyr at den kan bekjempe frie radikaler.

Dette var spesielt tydelig når ekstraktet ble tatt oralt. Det har også blitt funnet ut at gurkemeie hjalp med å redusere oksidativt stress og risikoen for arteriosklerose, sammenlignet med placebo-gruppen.

4. Redusert risiko for hjertesykdom

Forskere har funnet at daglig inntak av kurkumin-tilskudd kan bidra til å redusere risikoen for kardiovaskulær sykdom, samt bidra til å opprettholde sunt blodtrykk. 5

Forskning har også antydet at det kan ha en positiv effekt på risikofaktorer knyttet til hjertesykdom. Dette inkluderer reduksjon av kolesterol, blodtrykk og blodsukker. En studie fant at et ekstrakt fra gurkemeierot inneholdende 95% curcumin hadde en signifikant effekt på kolesterolnivået hos mennesker med hyperlipidemi (høyt kolesterol). 6

Studien fant også at ut daglig dosering av gurkemeie ekstrakt forbedret LDL-nivåene (lav-densitets lipoprotein) betydelig sammenlignet med placebo. I tillegg har flere andre studier rapportert om de gunstige effektene av gurkemeieekstrakt. Blant annet signifikant senket blodtrykk og blodsukker hos personer med diabetes. 7 8 9

5. Beskytter nervesystemet

Kliniske studier har vist at kurkumin har neurobeskyttende egenskaper som kan hjelpe til med å forebygge nevrologiske lidelser som Alzheimers sykdom, Parkinsons sykdom og Huntingtons sykdom. 10

6. Styrker immunforsvaret

En gjennomgang av flere vitenskapelige studier har vist at gurkemeie kan ha en gunstig effekt på immunforsvaret. Studier utført på rotter viser at gurkemeiekstrakt kan forbedre immunresponsen, som fører til økt produksjon av antistoffer mot infeksjoner 11.

I tillegg er det funnet at det aktive stoffet kurkumin i gurkemeie stimulerer immunsystemet til å bekjempe infeksjoner 12.

Disse funnene tyder på at gurkemeie kan være et nyttig tilskudd for å styrke immunforsvaret.

7. Bidrar til å regulere blodsukker

En meta-analyse fra 2016 viste at gurkemeieekstrakt kan hemme absorpsjonen av glukose fra mage-tarmkanalen, noe som fører til bedre glykemisk kontroll over tid.14

Hvilke bivirkninger er vanlige?

Det er generelt trygt å bruke gurkemeie som kosttilskudd, men det kan forårsake bivirkninger for enkelte personer.

Noen vanlige bivirkninger inkluderer mageproblemer, hodepine, svimmelhet og døsighet. I sjeldne tilfeller kan det også føre til allergiske reaksjoner som kløe og elveblest.

Oppsummering

Gurkemeie kan være et nyttig tilskudd som har flere dokumenterte helsefordeler for en rekke ulike helseplager.

Det finnes dokumentasjon på at gurkemeie kan bidra til å redusere betennelse og smerte, styrke immunforsvaret og forebygge og lindre enkelte sykdommer. Du bør likevel alltid rådføre deg med legen din før du starter med et nytt kosttilskudd.