Akupunktur

Akupunktur er en behandlingsform med opphav i kinesisk medisin som har tradisjoner flere tusen år tilbake i tid. Behandlingen går ut på at meget tynne nåler stikkes inn i spesielle akupunkturpunkter over hele kroppen.

Det eksisterer over 400 forskjellige akupunkturpunkter på hver kroppshalvdel. I behandlingen brukes fra 3 opptil 15 meget tynne nåler 0,2–0,4 mm i diameter. Det oppstår derfor sjelden smerter når nålene settes.

Hva kan behandles med akupunktur?

AkupunkturAkupunktur påvirker det autonome nervesystemet og har vist seg å ha god effekt i behandlingen av en rekke sykdommer. Akupunkturbehandling kan blant annet stimulere immunsystemet, redusere stresshormoner og gi mer energi1

Akupunktur har også vist seg å være effektivt i behandlingen av både kroniske og akutte smerter. 2 Akupunktur benyttes dessuten som komplementær behandling for å dempe bivirkninger som kvalme og oppkast i forbindelse med cellegiftbehandling for kreft.

Hvordan virker akupunktur mot smerte?

Akupunktur virker smertestillende ved at behandlingen stimulerer kroppens egen produksjon av endorfiner.3 Akupunktur virker derfor smertedempende ved akutte smerter.

Den endorfinstimulerende effekten kan holde seg over lengre tid hvis behandlingene gjentas regelmessig. Akupunktur kan også brukes forebyggende i behandlingen av hodepine og migrene.4

Akupunktur og fysioterapi

Mange fysioterapeuter tilbyr i dag akupunktur som en del av sitt komplementære behandlingstilbud. Akupunktur benyttes som regel i kombinasjon med mer konvensjonelle behandlingsteknikker.

Akupunktur gjør fysioterapeuter i stand til å behandle en rekke smertetilstander og dysfunksjoner i kroppen på en mer effektiv måte.

En kommentar om “Akupunktur”

Det er stengt for kommentarer.