treningsmat

Plantar fasciitt -Symptomer årsak og behandling

Plantar fasciitt kjennetegnes av smerter under fot og hæl som følge av betennelse i et senedrag som kalles plantarfascien

plantar fasciitt

Plantarfascien er navnet på en seneplate som befinner seg under foten og forbinder hælbenet med forfoten og tærne.

Plantar fasciitt er medisinsk terminologi for en betennelse i denne seneplaten og er en av de vanligste årsakene til hælsmerter og smerter under fotsålen. Plantar fasciitt forekommer ofte samtidig med hælsporer.

Hva er årsaken til plantar fasciitt?

Plantar fasciitt kan oppstå som følge av repetetiv overbelastning av plantarfascien under foten. Skaden er spesielt vanlig blant aktive idrettsutøvere og joggere som løper mye på flatt og hardt underlag. Plantar fasciitt er også vanlig i yrker hvor man går eller står mye på hardt gulv.

Gjentatte rykkvise drag i plantarfascien under foten når hælen treffer bakken fører til at det oppstår irritasjon og betennelse rundt fasciens festepunkt i hælbenet. Etter en stund vil betennelsen avta og tilstanden går over til å bli kronisk og degenerativ. Det er først i denne fasen av skadeforløpet at mange oppsøker hjelp for smertene.

Noen av de vanligste faktorene som øker risikoen for å utvikle plantar fasciitt:

• Aktiviteter som innebærer at man går, står eller løper på flatt og hardt underlag over tid
  • Overpronasjon i foten
  • Plattfothet (pes planus)
  • Overvekt
  • Løpesko med lite demping
  • Gammelt og utslitt fottøy
  • Kort og stram muskulatur i leggen
  • Tidligere plager med akillessenen
  • Stivhet og redusert bevegelighet i ankelen

Vanlige symptomer ved plantar fasciitt

Plantar fasciitt kjennetegnes først og fremst av stikkende eller brennende smerte under fot eller hæl. Vanligvis er smertene verst i det du står opp og tar de første skrittene om morgenen.

Plagene vil normalt avta utover dagen, men kommer gjerne tilbake i forbindelse med aktivitet, eller dersom du går og står på hardt underlag over lengre tid.

Symptomene på plantar fasciitt kommer ofte snikende og blir gradvis verre over tid. I begynnelsen er det kun vondt ved belastning, det vil si når du tråkker ned på foten eller legger vekt på fot eller hæl. Etter hvert som tilstanden forverres vil mange også oppleve smerter ved hvile.

Vanlige symptomer:

• Vondt under foten der plantarfascien har sitt feste i hælbenet (calcaneus)
  •  Ømhet og stivhet under foten og langs innsiden av hælen
  •  Smerte under foten om morgenen eller etter lengre perioder med inaktivitet.
  • Det kan være smertefullt når du går opp på tå
  • Smerter som stråler fra hælbenet og fremover i foten
  • Strekk og tøyning av plantarfascien kan være smertefullt

Noen ganger kan det også oppstå smerter langs utsiden av hælen. Dette kan skje fordi man kompenserer for smerten ved å tråkke på utsiden av hælen og foten når man går.

Behandling av plantar fasciitt

Hvile og avlastning er viktig for å tillate tilheling av plantarfascien og bli kvitt symptomene. Svært ofte vil symptomene gå over av seg selv dersom plantarfascien får tilstrekkelig hvile.

Hva kan du gjøre selv for å bli kvitt plantar fasciitt:

• Aktiviteter som forårsaker hælsmerter bør begrenses eller om mulig avsluttes
  • Unngå å løpe eller gå på hardt underlag som betong eller asfalt. Jogging i terreng er mindre belastende for foten.
  • Forsøk å legge om aktiviteter og prøv ut alternative treningsformer for å avlaste foten.
  • Har du en jobb som innebærer at du må stå eller gå på betonggulv over lengre tid bør du snakke med arbeidsgiver om mulige tiltak som avlastningsmatter o.l.
  • Bruk sko med god støtdemping og innleggssåler som gir god støtte for fotbuen. Normale løpesko eller fritidssko med gode såler er vanligvis tilstrekkelig.
  • Få utført en løpsanalyse for å avdekke ufordelaktig løpeteknikk og eventuelt tilpasset fottøy

Plantarfasciitt er langt enklere å behandle effektivt dersom man oppsøker behandling på et tidlig tidspunkt. Har du hatt vondt under foten i over to uker, uten tegn til bedring, kan man regne med at smertene ikke kommer til å gå over av seg selv og man bør oppsøke behandling.

Les også: 4 gode øvelser mot plantar fasciitt

Fysioterapi for plantarfasciitt

En fysioterapeut kan identifisere underliggende biomekaniske faktorer og foreslå tiltak for å korrigere disse. Fysioterapeuten vil vanligvis gi deg et treningsprogram med tøyningsøvelser for plantarfascien og leggmuskulaturen. Noen fysioterapeuter tilbyr også løpsanalyse for idrettsutøver og ivrige løpere.

En del fysioterapeuter tilbyr trykkbølgebehandling som behandling for kronisk plantar fasciitt. Dette er mest aktuelt dersom plagene har vedvart i mer enn 6 uker. Trykkbølgebehandling har vist seg å være en av de mer lovende behandlingsformene for plantar fasciitt i flere studier.

Ortoser i behandlingen av plantarfascitt

Ortoser blir ofte benyttet i forbindelse med behandling og forebygging av plantar fasciitt og noen fysioterapeuter tilbyr dette. Det dreier seg da som regel om innleggssåler og/eller fotsenger som avlaster foten og gir god støtte til fotbuen. Spesialtilpassede innleggssåler har for øvrig ikke dokumentert effekt i forhold til vanlige masseproduserte såler. 1

Kortison og betennelsesdempende legemidler

Kortison blir iblant benyttet for å lindre symptomene ved plantar fasciitt. Behandling med kortison kan gi en kortvarig smertelindrende effekt, men det mangler dokumentasjon for den langsiktige effekten av slik behandling. Det har også blitt foreslått at bruk av kortison kan fremskynde eller forverre degenerative forandringer i plantarfascien under foten og øke risikoen for fremtidige skader.

Betennelsesdempende legemidler har heller ikke vist seg å ha noen dokumentert effekt i behandlingen av plantar fasciitt.

I de fleste tilfeller av plantar fascitt der pasienten oppsøker behandling har pasienten gått så lenge med smerter i hæl og fot at det ikke lenger foreligger noen aktiv betennelse som gir opphav til smertene. Smertene er da et resultat av degenerative forandringer som følge av avbrutt tilheling (failed healing) og overbelastning over lengre tid. I denne situasjonen har betennelsesdempende legemidler ingen effekt.

Oppsummering

Plantar fasciitt kan være en plagsom tilstand som medfører smerte når du går eller løper. Noe som over tid kan virke begrensende på normal livsførsel og aktivitet. Likevel vil de aller fleste bli kvitt plagene innen ett år dersom de følger normale behandlingsråd og oppsøker hjelp på et tidlig tidspunkt.

Plantar fasciitt kan vanligvis behandles effektivt ved hjelp av hvile, alternative treningsformer, øvelser og livsstilsendringer.

Trening med lav intensitet, bruk av sko med støtdemping og opprettholdelse av en sunn kroppsvekt kan bidra til å forebygge plantar fasciitt.