treningsmat

Hva er røykebein?

Claudicatio intermittens, bedre kjent som røykebein, er en tilstand man ofte møter på som fysioterapeut. Tilstanden er et resultat av for dårlig blodtilførsel i arteriene som supplerer muskulatur og vev i beina. Såkalt arteriell insuffisiens.

Symptomer på røykebein

Røykebein kjennetegnes av smerter i beina ved moderat anstrengelse. Smerten kjennes gjerne i leggmuskulaturen, men kan også kjennes i lår og hofter, eller generelt i hele beinet. Smerten beskrives ofte som krampelignende. Krampene oppstår ofte under spaserturer, særlig i motbakker og forsvinner ved kortvarig hvile. En liten hvileperiode hvor man stopper opp noen minutter er da ofte nok til å redusere symptomene såpass at man etterhvert kan gå videre.

Hva er røykebein

Iblant er det nødvendig med mange stopp selv på korte gåturer og ved alvorligere tilfeller er smerten konstant, og kan kjennes også når man står stille. Da kan det iblant også observeres hudforandringer, sår som ikke gror og hevelser i bena. I slike tilfeller bør man oppsøke lege umiddelbart.

Hva er årsaken til røykebein?

Årsaken til den reduserte blodsirkulasjonen er som regel arteriosklerose (åreforkalkning) som fører til at arteriene som fører blod ut i beina blir mindre elastiske og derfor kan frakte mindre blod, næring og oksygen til muskler og vev. Dette øker i sin tur også risikoen for blodpropp.

Arteriell insuffisiens i beina kan også ramme personer som ikke røyker, men røyking er en svært vanlig årsaksfaktor.

Andre risikofaktorer i forhold til utvikling av røykebein inkluderer, men er ikke begrenset til: høy alder (over 50 år), lite mosjon, overvekt, røyking, høyt blodtrykk og diabetes.

Over tid kan tilstanden utvikle seg til å bli svært alvorlig dersom underliggende faktorer ikke behandles i tide. I aller ytterste konsekvens kan røykebein føre til amputasjon som følge av nekrose (koldbrann) dersom tilstanden forblir ubehandlet.

Forebygging av røykebein og fysioterapi

Generelle livstilsendringer vil kunne ha en forebyggende effekt. Det viktigste tiltaket man kan selv kan sette i verk for å forebygge og begrense utviklingen av claudicatio intermittens er å slutte røyke, samt sørge for regelmessig mosjon og aktivitet for å øke blodtilførselen til beina slik at musklene får tilført nok oksygen.

Fysioterapeuten kan benytte ulike massasjeteknikker for å stimulere sirkulasjonen i beina samt gi råd og veiledning i forhold til forebyggende trening og livstilsendringer.

Røykebein behandles ellers med ulike legemidler som demper symptomene og redusere risikoen for utvikling av blodpropp. De vanligste legemidlene er blodfortynnende platehemmere (f.eks. aspirin), antikoagulerende (f.eks. heparin, warfarin) og statiner (kolesterolsenkende).