Annonse

Hvorfor føler du deg trøtt og sliten hele tiden? 9 mulige årsaker til kronisk tretthet

tretthet

Inneholder reklame i form av sponsede lenker til Hellofresh og bodystore.no

Hvis du stadig føler deg trøtt og sliten og mangler energi i hverdagen er du ikke alene om dette. Alle føler seg litt trøtte og slitne iblant. Dette er helt normalt og vanligvis kjenner man til årsaken. Kronisk tretthet derimot er tretthet som vedvarer over tid og som ikke alltid har kjent årsak.

Denne formen for tretthet har en negativ innvirkning på livskvaliteten og kan hindre deg i å gjøre ting som vanligvis gir deg glede og energi.

I de fleste tilfeller kan konstant tretthet og utmattelse forbedres gjennom endringer i kosthold og livsstil. Behandling av eventuelle underliggende medisinske tilstander kan også være aktuelt.

Det første steget for å bli kvitt trettheten på er å finne ut årsaken til den.

Her er 9 mulige årsaker til at du alltid er trøtt og sliten:

1. For lite søvn

Det å få nok søvn i løpet av natten er helt avgjørende for god helse. Dessverre er det mange av oss som sover dårlig om natten og ikke får nok søvn. Mangel på søvn kan føre til kronisk tretthet.

Når vi sover utfører kroppen en rekke viktige prosesser. Det frigjør veksthormoner og skadde celler repareres. Dette er grunnen til at vi normalt føler oss uthvilte og energiske etter en god natts søvn av høy kvalitet.

Søvnløshet kan behandles på ulike måter avhengig av årsaken. Behandling kan omfatte naturlige kosttilskudd, medisiner, korrigering av livsstil eller behandling av underliggende sykdom. Dersom søvnløsheten går ut over livskvaliteten bør du snakke med fastlegen for å få riktig behandling.

2. Mangel på næringsstoffer

Mangel på næringstoffer kan føre til at du føler deg trett og utmattet hver dag. Dette til tross for at du får tilstrekkelig med søvn.

Annonse

Tretthet er vanligvis forårsaket av mangel på:

  • jern
  • riboflavin (vitamin B2)
  • niacin (vitamin B3)
  • pantotensyre (vitamin B5)
  • pyridoksin (vitamin B6)
  • folat (vitamin B9)
  • vitamin B12
  • vitamin D
  • vitamin C
  • magnesium

vitamin B12 er avgjørende for oksygentilførsel og energiproduksjon, så lave nivåer kan forårsake ekstrem tretthet.

I tillegg kan mangel på vitamin D forårsake tretthet og utmattelse. Det er anslått at nær halvparten av verdens befolkning har for lave nivåer av vitamin D. Dette er derfor ikke en uvanlig årsak.

Dersom du mistenker at du har en mangelsykdom bør du kontakte legen din for å ta relevante tester.

Sponset lenke:

Få naturlig energi med Rhodiola Rosea

3. Underliggende sykdom 

Hvis du opplever kronisk tretthet som vedvarer over tid og ikke har noen kjent årsak bør du kontakte fastlegen.

Svært mange sykdommer har tretthet på listen over symptomer. Legen din kan gjøre individuelle undersøkelser og tester for å bekrefte eller utelukke spesifikke sykdommer basert på din journal og sykehistorie.

Eksempler på sykdommer kan være:

Det er viktig å være oppmerksom på at det er unormalt å føle seg trøtt og utslitt hele tiden. Hvis du opplever tretthet over lengre tid kan det være et tegn på underliggende sykdom.

Hvis du er kronisk trøtt er det derfor viktig å oppsøke helsepersonell for å undersøke mulige årsaker og gjennomføre relevante tester.

Får du rett behandling kan dette både hjelpe deg å bli kvitt tretthet og og samtidig forbedre andre helserelaterte plager.

4. Dårlig kosthold

Hvis du føler deg trøtt og sliten hele tiden kan dette ofte ha sammenheng med hva du spiser hver dag. Kostholdet ditt påvirker i stor grad hvordan du føler deg.

Mange har et mindre bevisst forhold til maten de spiser og har et høyt inntak av ultraprosessert mat. Noe som kan ha en negativ innvirkning på kroppen og gjøre at du føler deg trøtt og utmattet.

Et kosthold med høyt innhold av tilsatt sukker kan redusere søvnkvaliteten og føre til kronisk høyt blodsukker- og insulinnivå. Inntak av ultraprosessert mat kan føre til vektøkning, overvekt og type 2 diabetes. Tilstander som ofte er forbundet kronisk tretthet.

Nøkkelen til å holde seg sunn og energisk er å sørge for at du får i deg nok næringsstoffer gjennom maten du spiser. Det er derfor viktig med et balansert kosthold bestående av sunn og næringsrik mat.

Sponset lenke:

Slutt å bekymre deg for middagsplanene – Få sunne og velsmakende middager levert rett til døren. HelloFresh hjelper deg!

5. Inntak av for mye koffein

Selv om koffeinholdige drikker som kaffe og energidrikker gir deg midlertidig energi kan overdreven inntak gjøre deg mer sliten dagen etter. Det er fordi for mye koffein kan gå utover søvnen tretthet.

Det å føle seg trøtt om morgenen kan føre til at folk inntar store mengder koffein, noe som får søvnsyklusen ut av balanse. I sin tur kan dette føre til overforbruk av kaffe eller andre koffeinholdige drikker som gir kortvarig energi. Slik opprettholdes enn ond sirkel med dårlig søvn etterfulgt av for mye koffein.

Inntak av for mye koffein er knyttet til søvnløshet, stress, hyppige oppvåkninger, redusert søvnkvalitet og søvnighet på dagtid.

Hvis du har søvnproblemer og ofte drikker koffeinholdige drikker kan du prøve å kutte ned på dette for å se om det bidrar til å forbedre søvn og redusere tretthet.

6. Dehydrering

For å opprettholde energinivået er det viktig å drikke rikelig med væske. De mange biokjemiske reaksjonene som finner sted i kroppen din hver dag resulterer i tap av vann som må erstattes.

Dehydrering oppstår når du ikke drikker nok væske til å erstatte vannet som går tapt i urin, avføring, svette og pust. Flere studier viser at dehydrering fører til lavere energinivå.

Selv om du kanskje har hørt at du bør drikke ca 2 liter vann daglig avhenger hydreringsbehovet av flere faktorer, inkludert vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå.

Hvis opplever tretthet, utmattelse svimmelhet eller hodepine, kan dette være tegn på dehydrering.

Selv mild dehydrering kan redusere energinivået og bidra til at du føler deg trøtt og utmattet. Sørg derfor for å drikke nok vann i løpet av dagen.

7. Overvekt og fedme 

En sunn kroppsvekt er avgjørende for god helse. Overvekt og fedme er knyttet til en betydelig større risiko for mange kroniske sykdommer som diabetes type 2, hjertesykdom og enkelte kreftformer. Noe som ofte medfører kronisk tretthet.

Overvekt øker også risikoen for obstruktiv søvnapné betraktelig. Dette er en vanlig årsak til tretthet på dagtid. Dessuten kan dårlig søvnkvalitet og søvnløshet i seg selv føre til vektøkning eller fedme.

I tillegg har personer med fedme en høyere risiko for andre tilstander forbundet med tretthet, inkludert depresjon og type 2 diabetes.

Det å opprettholde en sunn kroppsvekt kan derfor bidra til bedre søvn og gi mer energi i hverdagen.

8. En stillesittende livsstil.

En stillesittende livsstil kan føre til at du blir trøtt og sliten i løpet av dagen. Studier viser at trening i mange tilfeller kan forbedre symptomer på tretthet. Blant annet i forbindelse med medisinske tilstander som multippel sklerose.

9. Enkelte medisiner

Noen medisiner, inkludert steroider, blodtrykksmedisiner og antidepressiva, er knyttet til bivirkninger som søvnløshet og økt tretthet.

Kontakt fastlegen dersom du mistenker at du er trøtt og sliten som følge av bivirkninger av medisiner du tar. Kanskje finnes det alternative medisiner du kan bruke isteden.

Oppsummering

Selv om alle har dager hvor de føler seg trette og utslitte, er det ikke normalt å føle seg utmattet og trøtt hele tiden over lang tid.

Mange mulige faktorer kan bidra til kronisk tretthet. For eksempel underliggende medisinske tilstander, næringsmangel, søvnforstyrrelser, koffeininntak og kronisk stress.

Hvis du opplever langvarig tretthet som har oppstått plutselig eller uten kjent årsak er det viktig å snakke med legen din for å finne årsaken.

I de fleste tilfeller vil trettheten din bli bedre når du identifiserer den underliggende årsaken og får riktig behandling for denne.

Relaterte artikler