Hva er isjias?

Isjias refererer til smerte, svakhet, nummenhet eller prikking i beinet som er forårsaket av skade eller trykk på isjiasnerven. Isjias er som regel et symptom på et annet underliggende problem og er ikke en klinisk eller medisinsk diagnose i seg selv.

Anatomi

Isjias anatomiIsjiasnerven er en av kroppens lengste og tykkeste nerver og har sitt utspring (nerverot) i ryggvirvlene nederst i korsryggen. Nerven forgrener seg videre ned langs baksiden av hvert lår og helt ned i leggen og foten. Isjiasnervens motoriske fibre supplerer musklene som bøyer knærne på baksiden av låret og leggen . Nervens sensoriske fibre dekker baksiden av låret  leggen, og fotsålen.

Begrepet isjias beskriver altså en  rekke typiske symptomer assosiert med irritasjon eller skade på isjiasnerven. Symptomer forbundet med isjias oppstår når isjiasnerven kommer i klem eller blir irritert eller skadet av andre årsaker.

Noen vanlige årsaker til isjias:

Bruddskader i bekkenet og svulster er andre mer sjeldne årsaker som kan føre til at isjiasnerven blir skadet eller kommer i klem.

Vanlige symptomer forbundet med isjias

Symptomer på isjias kan variere mye over tid og fra person til person. Alt ifra en mild overfladisk prikking til en dyp verking eller brennende/stikkende følelse. Smertene kan stråle ut på baksiden av låret og ned helt ned i foten eller kun kjennes lokalt i ryggen eller setet. Smerten beskrives ofte som skytende eller som et elekrisk støt og i noen tilfeller kan smerten være så intense at det er tilnærmet umulig og bevege seg eller stå oppreist. Andre ganger kan det kjennes som om benet gir etter og at man mister følelsen i benet.

Smertene opptrer oftest kun på en side av gangen. Mange kan ha skarpe og intense smerter i en del av benet eller hofte/sete kombinert med nummenhet og følelsesløshet i andre deler. Smerte eller nummenhet føles ofte på baksiden av leggen eller under fotsålen.

Symptomer forbundet med isjias oppstår ofte gradvis og forverres over tid men symptomene kan også komme plutselig og uten forvarsel.

Avhengig av underliggende årsak vil enkelte aktiviteter eller stillinger gjør smerten verre.

Aktiviteter som kan virke smerteprovoserende

• Reise seg fra sittende stilling
  • Bøye seg fremover
  • Smerter og kribling i benet om natten
  • Det gjør ofte vondt når man nyser, hoster eller ler
  • Bøye ryggen bakover (spesielt dersom symptomene forårsakes av spinal stenose)

Behandling av isjias

Siden isjias vanligvis er et symptom på en annen underliggende tilstand må den underliggende årsaken identifiseres for effektiv behandling

I mange tilfeller er den underliggende tilstanden selvbegrensende og tilstanden går ofte over av seg selv. I andre tilfeller kan det være nødvendig med mer intensiv behandling og eventuelt operasjon for å lindre symptomene.

Generelle råd og anbefalinger ved isjiassmerter

• Sengeleie er ikke anbefalt.
  • Reduser aktiviteten de første par dagene ved akutte symptomer. Begynn deretter med gradvis opptrapping av aktivitetsnivå .
  • Unngå svært tunge løft og kombinert løft og vridning av ryggen de første seks ukene etter akutte isjiassmerter.
  • Begynn med opptrening og øvelser så tidlig som mulig. Opptrening bør inkludere styrke og stabilitetsøvelser for mage og kjernemuskulatur.

Oppfølgning og veiledning av fysioterapeut kan generelt anbefales ved isjiassmerter. Behandlingen hos fysioterapeut avhenger av den underliggende årsaken til symptomene.

Søk øyeblikkelig hjelp ved følgende symptomer:

• Kraftige ryggsmerter eller strålesmerter i bein etter ulykker eller fall
  • Rødhet eller hevelser på ryggen eller langs ryggsøylen
  • Intense smerter som stråler ned til under kneet
  • Vedvarende svakhet eller nummenhet i rumpe, lår, bekken
  • Brennende følelse ved vannlating eller blod i urinen
  • Smerte som er verre om natten.
  • Smerter som vekker deg eller holder deg våken om natten
  • Sterke kontinuerlige smerter som gjør det umulig å bevege seg
  • Manglende blærekontroll eller kontroll over avføring ( inkontinens)

Også på Fysionett