Kontusjonsskader

En kontusjonsskade oppstår når en muskel og omkringliggende vev blir utsatt for direkte slag eller støt slik at det oppstår en blødning under huden (hematom).

Skademekanisme

kontusjonsskade
En vanlig kontusjonsskade er det man innen fotball kaller en lårhøne.

Kontusjoner kan oppstå i forbindelse med mange forskjellige idretter og i prinsippet i alle muskler i kroppen.

Kontusjonsskader kan for eksempel være et resultat av fall, støtskader kraftige kollisjoner mellom spillere i fotball og en rekke andre skademekanismer.

En typisk kontusjonsskade er det man kaller en lårhøne i fotball. En lårhøne er en kontusjonsskade, altså en indre blødning, i lårmuskulaturen.

Symptomer

• Typiske symptomer på kontusjonsskader er hevelse, smerter og nedsatt bevegelighet rundt skadeområdet.
  • Skadde blodkar i muskelen kan føre til blåmerker og blodutredelser som følge av intermuskulær blødning.
  • Den skadde muskelen vil føles svak og stiv.
  • Nedsatt bevegelse i nærliggende ledd som følge av hevelse kan også forekomme

Behandling av kontusjonsskader

Kontusjonsskader behandles etter RICE prinsippet sammen med aktiv hvile (man kan gjøre alternative aktiviteter og trening som ikke påvirker skadeområdet). De fleste idrettsutøvere kommer seg innen få dager etter en lettere kontusjonsskade.

Lette kontusjoner krever ikke behandling utover nedisning og kompresjon, og medfører sjelden langvarig fravær fra trening eller konkurranse.

I sjeldne tilfeller kan det oppstå så store skader på muskelvev at det fører til fravær fra idrettsaktivitet og i enda sjeldnere tilfeller kan det oppstå alvorlige komplikasjoner som for eksempel akutt kompartmentsyndrom.

Bruddskader og komplikasjoner

Litt avhengig av hvor på kroppen skaden forekommer og hvor store krefter som var i sving da skaden oppsto bør man alltid kikke etter tegn til bruddskader i forbindelse med kontusjoner.

Blødninger i indre organer kan forekomme dersom kontusjonen oppsto som følge kraftige slag eller støt mot mageregionen. Ved mistanke om brudd, indre blødninger eller skade på organer bør øyeblikkelig legehjelp oppsøkes umiddelbart.

I sjeldne alvorlige tilfeller kan hevelser og intramuskulær blødning føre til akutt kompartmentsyndrom og andre komplikasjoner. Akutt kompartmentsyndrom er en potensielt livstruende skade som krever øyeblikkelig hjelp.

Også på Fysionett