Selv moderat trening har betennelsesdempende effekt

Ny forskning bidrar ytterligere til den allerede lange listen med forebyggende og helsebringende effekter knyttet til trening og regelmessig fysisk aktivitet.

Annonse

Ifølge en ny studie kan så lite som 20 minutter med moderat fysisk aktivitet ha en  anti-inflammatorisk (betennelsesdempende) virkning.1 Studien som nylig ble publisert i tidsskriftet Brain, Behavior and Immunity, undersøker effekten en treningsøkt av moderat intensitet med en varighet på 20-minutter har på kroppens immunsystem.

Forskere fra University of California, San Diego School of Medicine fremmet en hypotese om at også moderat trening ville kunne forbedre kroppens anti-inflammatoriske immunrespons gjennom aktivering av det sympatiske nervesystemet.

Bakgrunn

Det sympatiske nervesystemet bidrar blant annet til å øke puls, blodtrykk og pustefrekvens. Fysisk trening aktiverer dette systemet for å hjelpe kroppen å holde tritt med påført belastning. Som respons på denne belastningen frigjør kroppen blant annet hormoner som adrenalin og noradrenalin i blodet, noe som igjen aktiverer adrenerge reseptorer i immunceller .

Forskerne testet hypotesen om at en enkeltstående 20-minutters treningsøkt ville være nok til å utløse  aktivering av adrenerge reseptorer,  noe som i sin tur ville undertrykke produksjonen av monocyttiske cytokiner.

Monocytter og cytokiner

Monocytter er en type hvite blodlegemer, eller immunceller, som bidrar til å bekjempe bakterier og infeksjoner. Cytokiner er proteiner som hjelper andre celler til å bli såkalte effektorceller (celler som aktivt responderer på spesifikke stimuli).

TNF Cytokiner

TNF (Tumor Necrosis Factor) er en av disse cytokinene. TNF kan fremkalle celledød (nekrose) i kreftceller men TNF cytokiner har også pro-inflammatoriske egenskaper. Det vil si at disse proteinene bidrar til å fremkalle betennelse.

Betennelse og kronisk sykdom

Betennelse er en nødvendig del av kroppens immunrespons, men forhøyet betennelsesrespons er ofte knyttet til sykdom. Kronisk betennelse er ofte et av mange symptomer forbundet med autoimmune sykdommer  og en rekke andre sykdomstilstander som for eksempel diabetes, sykelig overvekt, cøliaki, revmatoid artritt, fibromyalgi eller tarmsykdommer som Crohns sykdom og ulcerøs kolitt.

Metode

For å teste hypotesen fikk man de 47 deltakerne i studien  til å gå på en tredemølle i 20 minutter med en intensitet og hastighet tilpasset den enkeltes kondisjon. Forskerne tok så blodprøver fra deltakerne både før og umiddelbart etter treningsøktene.

Resultat

Resultatet av blodprøvene bekreftet forskernes hypotese. Moderat fysisk aktivitet ser ut til å fremkalle en anti-inflammatorisk respons, som kan måles i form av en reduksjon av cytokinet TNF i blodet.

«Vår studie kom frem til at en moderat treningsøkt på tredemølle med ca 20 minutters varighet resulterte i 5 prosent nedgang i antall stimulerte immunceller som produserer TNF cytokiner».

Selv moderat trening har betennelsesdempende effekt

Selv om det allerede er velkjent at trening og fysisk aktivitet har en betennelsesdempende effekt fremhever forskerne viktigheten av denne studien i forhold  til personer som lider av ulike sykdomstilstander forbundet med redusert styrke eller bevegelighet og som kanskje har hatt et inntrykk av at treningsøkter må være intense og tunge  for å være effektive.

Fulltekstversjon av denne studien er tilgjengelig gjennom Helsebiblioteket.no

Referanser   [ + ]

Også på Fysionett

Del42
Tweet1