Annonse

Paleo dietten: Fordeler og ulemper

I denne artikkelen ser vi nærmere på Paleo dietten og fordeler og ulemper med et kosthold basert på «steinaldermat».

Sist oppdatert:
ANNONSE
ANNONSE


Hva er Paleo dietten?

Paleo dietten, også kjent som «steinalderdietten», eller den paleolittiske dietten, er en tilnærming til kosthold og ernæring som fokuserer på å kun spise mat som vi mennesker spiste for tusenvis av år siden, i steinalderen. Den gang vi var jegere og samlere. 

Tanken bak dietten er at mennesker var mer fysisk aktive og ikke led av mange av helseplagene som er vanlige i dag. De som fremmer dette synet mener at det moderne kostholdet kan være en medvirkende årsak til flere av sykdommene og helseplagene som er utbredt i dagens samfunn.

Paleo dietten fokuserer typisk på matvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter og frø, og unngår bearbeidet mat, korn, melkeprodukter, bønner og gjær siden dette er matvarer som ikke var tilgjengelig på den tiden.

Ulike kostholdsplaner basert på Paleo dietten har blitt svært populære og mange som har fulgt dietten rapporterer gode erfaringer og helsefordeler.

Hva sier forskningen?

Det finnes også en rekke studier som har undersøkt effekten av et slikt kosthold. 

En studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition fant at de som fulgte en paleo diett hadde lavere kroppsvekt og lavere blodtrykk sammenlignet med dem som fulgte en diett som var mer i samsvar med nasjonale anbefalinger. 1

Ifølge en annen studie publisert i tidsskiftet Nutrition & Metabolism hadde personer som fulgte paleo dietten mindre kroppsfett og økt stoffskifte sammenlignet med de som fulgte en diett som var mer i samsvar med myndighetenes anbefalinger.2

Paleo dietten kan også være gunstig for personer som lider av autoimmune sykdommer. En studie publisert i tidsskrifter Nutrients rapporterte at de som fulgte en paleo diett opplevde en reduksjon i symptomer forbundet med autoimmune sykdommer som revmatoid artritt, sklerodermi og lupus. 3

Funn fra en annen studie publisert i Journal of Autoimmunity viste at personer som fulgte paleo dietten opplevde reduserte symptomer på Crohns sykdom og ulcerøs kolitt. 4

Helsefordeler med Paleo dietten

En av de viktigste fordelene med paleo dietten er at den fokuserer på å spise mer naturlige og minimalt bearbeidede matvarer. 

Dette kan bidra til å redusere inntaket av ultraprosessert mat, som ofte inneholder store mengder tilsatt sukker, salt og transfett. Dette kan også være en av årsakene til at folk som følger paleo dietten ofte har lavere kroppsvekt og bedre helse.

Kritikk av Paleo dietten

Selv om det finnes en rekke studier som støtter fordelene ved paleo dietten, er det også en del kritikk mot dietten. En av de største kritikkpunktene er at et kosthold basert på Paleo prinsipper kan være lite balansert og kan føre til mangel på enkelte næringsstoffer. Spesielt karbohydrater og kalsium.

Den er heller ikke nødvendigvis en eksakt gjenskapelse av kostholdet til våre forfedre. Mange av matvarene vi spiser i dag, blant annet en del grønnsaker, var ikke tilgjengelige for mennesker som levde på den tiden. 

I tillegg er det verdt å merke seg at paleo dietten kan være dyr og opprettholde og utfordrende å følge til punkt å prikke i en travel hverdag. 

Det kan derfor være nyttig å planlegge måltider på forhånd og lage mat i store porsjoner for å gjøre det enklere å følge dietten.

Konklusjon

Det finnes ikke ett perfekt kosthold som passer for alle. Det er derfor viktig å finne en balanse som passer for deg og din livsstil.

Hvis du vurderer å følge en paleo diett, kan det være lurt å snakke med lege eller ernæringsfysiolog før du begynner for å sikre at du får tilstrekkelig med næringsstoffer og at dietten er trygg for deg.

Referanser[+]

Relaterte artikler