Pes anserinus bursitt

Pes anserinus er et anatomisk begrep som beskriver et felles festepunkt for en gruppe lårmuskler (sartorius, gracilis, semtendinosis) på innsiden/fremsiden av kneet.

Ved repetetiv belastning over tid kan dette senefestet blir overbelastet og det oppstår små mikrorifter og skader i senevevet (tendinopati) som også kan utvikle seg til en akutt betennelse i pes anserinus bursaen (slimposebetennelse) som ligger under selve senefestet dersom det oppstår kompresjon og irritasjon av denne slimposen.

Når slimposen er involvert blir tilstanden ofte referert til som Pes Anserinus bursitt. Området rett over denne slimposen på innsiden av kneet er da svært ømt å ta på og det vil ofte være synlig hevelse, rødme og andre tegn på betennelse. Når slimposen ikke er affektert kalles tilstanden anserinustendinopati eller pes anserinus syndrom.

Hva er årsaken til Pes anserinus bursitt (tendinopati)

Musklene som har sitt feste i pes anserinus er adduktorer og innadrotatorer av hoften og fleksorer i kneet. Pes anserinus bursitt oppstår ofte i forbindelse med aktiviteter som involverer disse bevegelsene. Svært ofte kan biomekaniske faktorer som svake eller stramme muskler i hofte og lår samt feilstillinger i bekken og svak kjernemuskulatur spille en rolle. For stram og kort hamstringmuskulatur er ofte en medvirkende årsak.

Pes anserinus problematikk rammer hyppigst middelaldrende kvinner. I tillegg er overvekt, kneleddsatrose og genu valgum (kalvbenthet) predisponerende faktorer.

Diagnose

Andre vanlige årsaker til smerter på innsiden av kneet må ekskluderes. Pes anserinus tendinopatier forveksles ofte med andre tilstander som gir lignende symptomer. Blant annet skader på indre leddbånd eller skade på den mediale menisken.

Symptomer og kliniske tegn

• Verkende smerte som oppstår gradvis over tid i forbindelse med løping eller annen aktivitet
  • Smerten er typisk lokalisert like under kneskålen mot innsiden av kneet (anteromedialt)
  • Det gjør vondt å gå i trapper. Spesielt vondt er det å gå opp trapper.
  • Generell ømhet og stivhet i lyske, lår eller hamstrings kan være tilstede
  • Symptomer på betennelse er tilstede ved bursitt
  • Dersom det dreier seg om en bursitt vil man også ofte kjenne smerter ved hvile eller om natten

I det tidlige stadiet blir smerten typisk verre begynnelsen av aktivitet men går ofte over igjen når man har fått varmet opp. I senere stadier vil smerten være tilstede gjennom hele aktiviteten og også ved hvile.

Behandling for Pes anserinus bursitt/anserinustendinopati

Som ved alle belastninglidelser er det viktig å lytte til kroppen og ikke trosse smerter som oppstår ved aktivitet. Aktiviteter som er smertegivende bør begrenses og ved akutt bursitt bør behandlingen følge RICE-prinsippet. Tilstrekkelig hvile og avlastning er det desidert viktigste punktet i behandlingen av pes anserinus bursitt.

Betennelsesdempende legemidler er nyttig som symptomlindrende behandling. Noen leger vil også behandle med kortison som injiseres direkte i den betente slimposen.

Fysioterapi og opptrening i forbindelse med pes anserinus bursitt omfatter som regel korreksjon av biomekaniske faktorer, tøyningsøvelser og styrkeøvelser for svak muskulatur. Primært hamstrings, quadriceps og utadrotatorer i hoften. Fysioterapeuten kan også gi råd og veiledning i forbindelse med gradvis opptrapping av aktivitet og trening som tillater tilstrekkelig restitusjon mellom øktene.

Kategorier Kne

Det er stengt for kommentarer.