Annonse

Proteinrik treningsmat – Spar tid og penger med sunn ferdigmat

Ferdigmat trenger ikke være usunt. Det finnes løsninger for deg som trener og er opptatt av sunnhet og helse. Finn ut hvordan du kan få sunn og delikat treningsmat levert rett hjem på døren.

treningsmat levert hjem - sunn ferdigmat
Foto: trenogmat.no

Protein er et av de viktigste næringsstoffene for kroppen vår. Spesielt for å bygge og vedlikeholde muskelmasse. Når vi trener brytes det ned muskelvev. Kroppen tilpasser seg og blir sterkere ved å bygge mer muskler. For at kroppen skal klare dette trenger vi protein.  Men hvor mye trenger vi egentlig, og hvilke proteinkilder er best?

Hvor mye protein er nødvendig?

Ifølge Helsedirektoratet bør voksne få i seg mellom 10 og 20 prosent av energien sin fra protein, noe som tilsvarer omtrent 0,8 til 1,2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. 1.  Dette kan variere litt avhengig av alder, aktivitetsnivå, helsestatus og treningsmål. For eksempel kan eldre, gravide, ammende eller personer som trener mye eller har et mål om bygge muskelmasse ha behov for mer protein enn gjennomsnittet. 

Mengden protein du trenger for å legge på deg muskelmasse avhenger av flere faktorer. Generelt sett trenger du 1,6-2,2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag for å øke muskelmassen. 2  For eksempel trenger en person på 70 kg 112-154 gram protein per dag. Jo hardere du trener, jo mer protein trenger du. For å få mest mulig ut av treningen er det viktig å spise protein regelmessig gjennom dagen. Gjerne ved hvert måltid og mellommåltid.

Kvaliteten på proteinet også viktig, siden mange proteinkilder ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen ikke kan produsere selv. Generelt er animalske proteiner som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter mer fullverdige enn vegetabilske proteiner som bønner, linser, nøtter og korn. Det betyr ikke at man ikke kan få nok protein fra plantebaserte kilder, men man bør variere og kombinere dem for å få et balansert inntak av aminosyrer. 

En god måte å sikre seg at man får nok og riktig protein er å inkludere minst en proteinrik matvare i hvert måltid, og spesielt etter trening. Da kan man stimulere muskelproteinsyntesen gjennom kostholdet. Noen eksempler på proteinrike matvarer er renskåret storfekjøtt, kylling, kalkun, fisk, skalldyr, egg, melk, yoghurt, ost, cottage cheese, bønner, linser, kikerter, nøtter og quinoa.

Ferdigmat trenger ikke være usunt.

Hvordan spare tid og penger med sunn ferdigmat?

Selv om det er mange fordeler med å spise proteinrik mat kan det være utfordrende å finne tid og energi til å handle, tilberede og spise sunne måltider i en travel hverdag. Mange tyr da til raske og enkle løsninger som hurtigmat, take away eller frossenpizza. Dette er matvarer som ofte har høyt innhold kalorier, fett, salt og sukker, men inneholder lite næring i form av protein, vitaminer og antioksidanter. Dette kan ha flere negative konsekvenser for helsen. Det kan blant annet føre til vektøkning, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, høy fettprosent, diabetes, hjerte- og karsykdommer og til og med kreft. 

Heldigvis finnes det smarte måter du kan spare tid og penger på og samtidig spise sunn og næringsrik treningsmat. En vanlig strategi er måltidsplanlegging og meal prep. Dette innebærer å planlegge og tilberede måltidene dine på forhånd. Meal prep innebærer at man setter av en dag i uken til å handle inn, tilberede og pakke opp maten man skal spise de neste dagene. 

Meal prep har en rekke fordeler for deg som vil spise sunnere:

  • Du sparer penger ved å handle inn større mengder mat, bruke tilbud og rabatter, og unngå matsvinn.
  • Du sparer tid ved å lage flere porsjoner av samme rett og slippe å tenke på hva du skal spise hver dag. 
  •  Kontroller vekt, antall kalorier og proteininnhold ved å bestemme ingrediensene og porsjonsstørrelsene selv. Slik unngår du overspising.
  • Få et mer variert og balansert kosthold ved å planlegge måltidene dine ut fra næringsinnhold og inkludere ulike typer matvarer i hver tallerken.  
  • Reduser stress og frustrasjon ved å unngå siste-liten avgjørelser om hva du skal spise til middag.

Måltidsplanlegging og meal prepping kan gjøres på forskjellige måter avhengig av hva du liker å spise, hvor mye tid du har, og hvor lenge maten holder seg. Noen velger å lage hele måltider som de oppbevarer i bokser eller poser i kjøleskapet eller fryseren.  Så varmer de dem opp når de skal spise dem. Andre velger å lage deler av måltidene, som for eksempel å kutte opp grønnsaker, koke ris, steke kjøtt, eller lage sauser, for så å sette sammen måltidene etter humør og smak. 

Få ferdig-preppet mat på levert på  døra

Hvis du synes at meal prep høres litt for tidkrevende og vanskelig ut, eller hvis du vil ha mer variasjon og smak i måltidene sine, så finnes det faktisk en enklere løsning. Du kan nemlig få levert ferdig-preppet sunn og proteinrik mat direkte hjem til deg, levert på døra. Det finnes tjenester som spesialiserer seg på sunn, næringsrik og proteinrik ferdigmat laget av ferske og naturlige ingredienser. Måltidene er klare til å spises etter bare noen minutter i mikrobølgeovn, stekeovn eller airfryer.

En av de beste leverandørene av ferdig-preppet mat i Norge er Trenogmat. Hos dem får du  et stort utvalg av sunn, smakfull og mettende ferdigmat som er spesialtilpasset deg som er opptatt av helse og trening. Trenogmat tilbyr blant annet en egen matkasse med proteinrike ferdigretter som inneholder mellom 30 og 50 gram protein per porsjon. Dette er sunn og enkel ferdigmat som er laget med proteinkilder og råvarer av høy kvalitet. Perfekt treningsmat!

Fordelene med sunn ferdigmat fra Trenogmat:

Spar tid og penger:

  • Du slipper handling, planlegging, tilberedning og oppvask! Få mer tid til trening og fritid.
  • Du får daglige sunne måltider til en fornuftig pris.

Skreddersydd for deg:

  • Velg mellom matkasser, abonnementer eller enkeltretter.
  • Tilpass bestillingen etter dine behov og ønsker.

Enkelt og praktisk:

  • Få maten levert rett på døren eller hent den selv.
  • Perfekt for travle hverdager og aktive mennesker.

Smakfullt og næringsrikt:

  • Nyt sunn og velsmakende mat laget av profesjonelle kokker.
  • Varierte menyer med fokus på norske smaker og tradisjoner.

Få mer tid til trening og fritid, spar penger og nyt sunn, velsmakende ferdigmat med høyt proteininnhold.

Prøv en matkasse fra Trenogmat i dag!

Referanser[+]