ANNONSE

Riktig sittestilling – Slik justerer du kontorstolen

man in white dress shirt sitting on black rolling chair while facing black computer set and smiling

Riktig sittestilling og justering av kontorstolen er viktig. Mange tilbringer mange timer hver dag sittende foran en dataskjerm. Dette kan være en stor belastning for kroppen dersom stolen ikke er korrekt innstilt.

ANNONSE

Derfor er det viktig at du vet hvordan du justerer kontorstolen på en måte som tilrettelegger for en ergonomisk og komfortabel sittestilling når du jobber mye foran en PC-skjerm. Ved å kjenne til alle funksjoner og justeringsmuligheter som er tilgjengelige på stolen kan du tilpasse den på en best mulig måte for dine unike behov. Slik kan du unngå ubehag og potensielle helseproblemer.

I denne artikkelen gir vi deg en praktisk guide til hvordan du finner den riktige sittestillingen ved å stille inn kontorstolen for optimal komfort og produktivitet. Hvilken spak eller håndtak du må dra i eller skru på for å justere ulike funksjoner varierer mellom ulike produsenter. Vi ser derfor kun på generelle retningslinjer for å justere ergonomiske kontorstoler for best mulig sittestilling.

Artikkelen inneholder reklame i form av sponsede lenker. Når du kjøper et produkt gjennom sponsede lenker på denne nettsiden mottar Fysionett provisjon av salget.

Slik stiller du inn kontorstolen

Her er 7 enkle steg for optimal sittestilling og justering av kontorstol:

  1. Juster setehøyden slik at føttene hviler flatt på gulvet med knærne i en 90-graders vinkel.
  2. Still inn setedybden slik at det blir et lite mellomrom mellom kanten av setet og baksiden av knærne. Det skal være plass til en knyttet neve.
  3. Juster ryggstøtten slik at den støtter den naturlige kurven i nedre del av ryggen.
  4. Still inn nakkestøtten (hvis tilgjengelig) slik at den støtter nakken når du lener deg tilbake.
  5. Juster armstøttene slik at skuldrene er avslappede og albuen er i en 90-graders vinkel.
  6. Still inn stolen for ønsket tilt, ideelt sett mellom 90 og 110 grader, avhengig av aktiviteten.
  7. Plasser skjermen slik at den øverste delen er i øyehøyde og vinkelen er mellom 10 og 20 grader.

Nedenfor går vi litt mer i detalj om innstillingene.

Justering av setehøyde

Høyden på stolen er viktig. Start med å justere setehøyden. Føttene skal hvile flatt på gulvet, og knærne skal ha omtrent 90 graders vinkel. Dette er den mest komfortable og skånsomme stillingen for knærne fordi den reduserer trykket på baksiden av lårene.

Hvis føttene henger i luften, eller hvis knærne befinner seg høyere enn hoftene, bør høyden på stolen justeres.

Innstilling av setedybde

Dybden på setet er også viktig. Når du sitter helt tilbake i stolen bør det være et mellomrom på størrelse med en knyttneve mellom kanten på setet og baksiden av knærne. Dette forhindrer ubehagelig trykk mot baksiden av knærne og gir bedre sirkulasjon.

ANNONSE

Justering av ryggstøtte

Ryggstøtten bør være justert slik at den støtter den naturlige kurven i nedre del av ryggen. Noen stoler har justerbar ryggstøtte som kan flyttes opp eller ned, og frem eller tilbake for å tilpasses brukerens høyde og kroppsfasong.

Mange bruker ikke ryggstøtten skikkelig. De sitter ikke helt tilbake i stolen men for mye ut på kanten av setet. Dette medfører at ryggen ikke får støtte fra ryggstøtten. Dette kan føre til dårlig kroppsholdning og ryggsmerter over tid.

Noen stoler har i tillegg muligheten til å justere vinkelen mellom setet og ryggstøtten, også kjent som synkronisert tilt. Dette innebærer at når du lener deg tilbake, så vil setet også vippe litt for å opprettholde en komfortabel vinkel mellom overkroppen og lårene.

Stille inn nakkestøtte

Hvis stolen har en nakkestøtte bør den justeres slik at den støtter nakken skikkelig når du lener deg tilbake. Litt avhengig av nakkestøttens utforming bør støtten kunne ligge helt inntil nakken og bakhodet og følge nakkens naturlige kurve. Dette kan bidra til å forhindre nakkesmerter og spenningshodepine. Mange ignorerer nakkestøtten. Hvis stolen har nakkestøtte bør denne absolutt stilles inn på rett måte og brukes.

Justering av armlener

Armlenene bør være justert slik at skuldrene er avslappede og albuen befinner seg i en 90 graders vinkel når du bruker tastaturet. Armlenene bør ikke hindre deg i å komme nær inntil skrivebordet.

Et vanlig problem med armlener er at de ofte er for høye eller for lave. Hvis de er for høye, kan det føre til at skuldrene trekkes opp mot ørene. Dette kan føre til ubehag og spenninger i nakke og skuldre. Hvis de derimot er for lave kan det føre til at du lener deg for mye til en side eller blir sittende krumbøyd, noe som kan føre til ubalansert belastning og ryggsmerter.

Høyden på skrivebordet spiller også en rolle. Når du sitter i stolen med armene i en 90 graders vinkel bør håndleddene være på nivå med skrivebordet. Hvis du må løfte eller senke armene for å nå skrivebordet kan det være nødvendig å justere høyden på stolen.

Tilt av stolen

Mange kontorstoler tillater justering av tilt (helling) av setet og/eller vinkel på ryggstøtten. Noen foretrekker en litt mer tilbakelent posisjon når de leser eller tenker, og en mer oppreist posisjon når de skriver eller bruker skjerm og tastatur.

Generelt anbefales det at vinkelen mellom setet og ryggstøtten er omtrent 90 til 110 grader for de fleste arbeidsoppgaver. Dette gir en balanse mellom støtte og bevegelsesfrihet, og hjelper til med å opprettholde en god holdning. Den “optimale” vinkelen kan imidlertid variere avhengig av hva du gjør.

Det er vanlig at folk finner en stilling de liker og lar stolen være i den stillingen hele dagen. Det er likevel viktig å justere stolen gjennom dagen for å tilpasse deg ulike arbeidsoppgaver. Stolens tilt er en av stolfunksjonene som gir best uttelling i forhold til å tilpasse seg ulike aktiviteter. Det vanskeligste er å huske på det.

Skjermhøyde og -vinkel

I tillegg til innstilling av stol er også skjermens vinkel og høyde viktig for å finne riktig sittestilling. Øverste del av skjermen bør være på omtrent samme høyde som øynene når du sitter oppreist og ser rett frem. Dette hjelper til med å holde hodet og nakken i en nøytral stilling og reduserer risikoen for nakke- og ryggsmerter.

Skjermen bør være litt tiltet bakover, omtrent 10 til 20 grader, avhengig av personlig komfort. Skjermen bør være omtrent en armlengde unna, eller rundt 50-70 cm, avhengig av skjermstørrelse og oppløsning. Dette reduserer belastningen på øynene og nakken.

Tastatur og mus

Tastaturet bør være plassert slik at armene er i en omtrent 90 graders vinkel når du skriver, og håndleddene bør være i en nøytral stilling. Håndledd skal ikke måtte bøyes oppover eller nedover. Musen bør være på samme høyde og så nær tastaturet som mulig for å unngå overstrekk.

Ta hyppige pauser

Selv med den beste ergonomiske stolen som finnes og perfekte innstillinger, er det viktig å ta regelmessige pauser fra å sitte. Det å stå oppreist og strekke på seg eller gå litt rundt i lokalet ca. hver halvtime eller så kan bidra til å forebygge stive muskler, muskelspenninger i nakke og rygg og forbedre sirkulasjonen. Du bør også legge inn en liten daglig spasertur utendørs dersom du sitter mye på jobben.

Det viktigste er at du føler deg komfortabel og at stolen gir deg god støtte og avlastning, samtidig som du har mulighet til å variere sittestilling hyppig. Det kan være lurt å justere stolen hver dag til du finner den mest komfortable posisjonen.
Med disse tipsene i bakhodet er du godt på vei til en mer komfortabel sittestilling og en mer produktiv arbeidsdag!

Anbefalte produkter

Relaterte artikler