Spinal Stenose – Symptomer, årsaker og behandling

Spinal stenose er en innsnevring av spinalkanalen. Vanlig symptomer er nummenhet eller strålende smerter ut i beina.

spinal stenose

Hva er spinal stenose?

Spinal stenose er et medisinsk betegnelse på en innsnevring av spinalkanalen, eller en innsnevring av rotkanalene der nerverøttene forlater spinalkanalen.

Virvlene i ryggsøylen danner sammen med mellomvirvelskivene en kanal (spinalkanalen) som omkranser og beskytter ryggmargen (sentralnervesystemet) og tillater bevegelse av ryggsøylen.

Innsnevring av spinalkanalen som medfører trange rotkanaler kan føre til at nervevev kommer i klem. Noe som blant annet kan gi smerter om stråler ut i beina, nummenhet, svakhet eller andre nevrologiske symptomer.

Spinal stenose kan forekomme både i nakken og i korsryggen, men er vanligst i korsryggen. Den vanligste formen for spinal stenose er degenerativ (slitasje) og forekommer hyppigst hos personer over 50 år.

Årsaker til spinal stenose

Det finnes mange mulige årsaker til at det kan oppstå en innsnevring av spinal- og rotkanalene i ryggsøylen. Den vanligste årsaken er degenerative forandringer forbundet med naturlig aldring.

Med økende alder vil kroppens leddbånd, leddkapsler og annet bindevev tykne til. Benutvekster (osteofytter) kan som følge av degenerative prosesser utvikle seg på ryggvirvlene og dermed bidra til innsnevringer i spinalkanalen eller rotkanalen.

Mellomvirvelskivene mellom ryggvirvlene svekkes også gradvis med tiden og taper høyde og også fasettleddene mellom ryggvirvlene blir utsatt for aldersbetinget slitasje. Alle slike slitasjeforandringer i ryggsøylen er med på å bidra til utviklingen av spinal stenose.

Innsnevringer i spinalkanalen kan også ha andre årsaker. Blant annet kan revmatisk leddgikt føre til en innsnevring av spinalkanalen. Enkelte er dessuten født med trang spinalkanal. Symptomer på spinal stenose kan i disse tilfellene dukke opp i en relativt tidlig alder. I tillegg kan en rekke medfødte strukturelle misdannelser kan føre til innsnevring av spinalkanalen.

Spondylolistese, det vil si når en ryggvirvel glir fremover relativt til en annen, er en annen tilstand som kan begrense plassforholdene i spinalkanalen.

Svulster og unormal vekst av bløtvev kan også påvirke spinalkanalen direkte ved å forårsake betennelse eller ettervekst av vev inn i kanalen.

Ulykker og skader kan enten føre til forskyvelser i ryggsøylen, eller frakturer som bidrar til å innsnevre spinalkanalen og komprimere nervevev.

Hvordan stilles diagnosen?

Sykehistorie sammen med klinisk undersøkelse og beskrivelse av symptomer vil som regel vekke mistanke om trange forhold i spinalkanal eller rotkanaler. Diagnosen bekreftes ved røntgen eller MR, men symptomene samsvarer ikke nødvendigvis alltid med de radiologiske funnene.

Vanlige symptomer

Symptomer på spinal stenose oppstår som regel gradvis og intensiveres over tid og tilstanden kan ofte være symptomfri i den begynnende fasen. Det klassiske symptomet er smerter i beina når man går eller står som blir bedre når man bøyer seg fremover eller setter seg ned i lutrygget stilling.

Personer med spinal stenose utvikler derfor ofte en lett fremoverlent kroppsholdning da denne stillingen kan virke symptomlindrende.

Ofte er smerten også forbundet med nevrologiske utfall dersom stenosen forsårsaker irritasjon av en nerverot. Nummenhet, følelse av svakhet og strålende eller stikkende smerter ut i beina og noen ganger helt ut i føttene kan da oppstå.

Symptomene ved spinal stenose kan iblant være vanskelig å skille fra symptomer forbundet med isjias og prolaps. Den store forskjellen er at ved prolaps eller isjas vil en fremoverlent holdning vanligvis gjøre symptomene verre mens ved spinal stenose vil den samme bevegelsen typisk lindre symptomene.

Vanlige symptomer ved spinal stenose:

• Diffuse smerter i korsrygg, sete eller bein som blir verre når du går eller står
  • Symptomene avtar når du lener deg fremover eller setter deg ned
  • Nummenhet og prikking eller en følelse av svakhet i beina (beina sover)
  • Gradvis forverring av symptomer over tid

Behandling ved spinal stenose

Innsnevringene i spinalkanalen er som regel forårsaket av slitasje og degenerative forandringrer i ryggsøylen. Disse forandringene kan ikke reverseres og behandlingen er for det meste symptomatisk og forebyggende. Det er derfor viktig å begrense spesifikke aktiviter som forverrer symptomene eller kan føre til ytterligere slitasje.

Smertelindrende medikamenter brukes ofte i behandlingen, men bruken av dem bør begrenses og oversees av lege. Andre former for smertelindring kan være akupunktur eller behandling med TENS. Men den smertestillende effekten av disse er kun midlertidig.

Vektreduksjon kan være nyttig for å avlaste og forebygge ytterligere slitasje på strukturer i ryggen som kan bidra til å forverre tilstanden. Det oppfordres ellers til generell fysisk aktivitet og moderat trening.

Øvelser for spinal stenose

Øvelser som fokuserer på fleksjon, forlengelse og rotasjon kan bidra til å “åpne opp” ryggmargskanalen og lindre symptomer av spinal stenose. Det er viktig å tilpasse øvelsene til din egen tilstand og alltid konsultere helsepersonell for å få en skreddersydd plan og tilpassede øvelser.

Med riktig veiledning og regelmessig trening kan enkelte med spinal stenose oppnå betydelig symptomlindring. Effekten av øvelsene er litt avhengig av årsak.

OBS: Det er viktig å konsultere en lege eller fysioterapeut før du starter med nye øvelser.

1. Fleksjonsøvelser

Liggende Knær til Brystet

1. Ligg på ryggen med bena strakt ut.
  2. Trekk ett kne opp mot brystet og hold det der i 15-30 sekunder.
  3. Gjenta med det andre kneet.

Bekkenvipp

1. Ligg på ryggen med bøyde knær og føttene flatt på gulvet.
  2. Press korsryggen ned mot gulvet ved å vippe bekkenet.
  3. Hold i 5-10 sekunder og slapp av.

3. Forlengelse og Rotasjon

Liggende Ryggrotasjon

1. Ligg på ryggen med bøyde knær.
  2. Roter bena til den ene siden mens du holder overkroppen flat på gulvet.
  3. Hold i 15-30 sekunder og bytt side.

Katt-Kamel øvelse

1. Start på alle fire.
  2. Rund ryggen som en katt, og senk den deretter som en kamel.
  3. Gjør dette i en jevn bevegelse for å skape mer plass i ryggmargskanalen.

4. Styrking av kjernemuskulatur

Planken

1. Start i en push-up posisjon.
  2. Hold kroppen rett som en planke i 20-30 sekunder.
  3. Dette styrker kjernemuskulaturen, som kan bidra til bedre holdning og dermed mer plass i ryggmargskanalen.

Fysioterapi

En fysioterapeut vil gi deg øvelser og sette opp et tilpasset treningsprogram for å forebygge at tilstanden blir verre og lindre symptomene. Strekkøvelser for korsryggen, sykling og spaserturer i motbakke har ofte en symptomlindrende effekt.

Konklusjon

Spinal stenose er en kompleks tilstand som krever en helhetlig tilnærming for diagnose og behandling. Hvis du opplever symptomer, er det viktig å søke medisinsk hjelp for en grundig vurdering og tilpasset behandlingsplan.

Dersom du mistenker at du har spinal stenose er det viktig at du søker behandling tidlig. Selv om spinal stenose ikke kan reverseres så kan rett behandling likevel virke forebyggende og lindre smerter og andre symptomer.

Det er stengt for kommentarer.