treningsmat

Schlatters sykdom

Schlatters sykdom er en vanlig årsak til fremre knesmerter blant barn og unge idrettsutøvere.

Schlatters sykdom

Schlatters sykdom ( Osgood Schlatters sykdom) ble oppkalt etter to leger, Dr. Robert Osgood og Dr. Carl Schlatter som definerte tilstanden i 1903. Hovedsakelig er det gutter mellom 10 og 15 års alder som rammes av sykdommen. Schlatters sykdom inntreffer typisk i perioder preget av rask vekst, kombinert med et høyt aktivitetsnivå innen sport og idrett.

Hva er årsaken til Osgood-Schlatters sykdom?

Schlatters sykdom er et resultat av overbelastning av patellarsenen (senen til den store knestrekkeren) i det punktet der denne har sitt feste i tuberositas tibiae, som er et benfremspring på toppen av skinnebenet (tibia). Dette området blir da betent, smertefullt og hovent.

En belastningsrelatert lidelse

Schlatters sykdom forekommer såpass hyppig blant barn og unge fordi bein og brusk ikke er fullstendig utviklet og dermed er mykere og tåler mindre belastning. Schlatters sykdom forekommer oftere blant barn som deltar i aktiviteter som involverer mye løping, hopping og raske vendinger, og som dermed utsetter patellarsenen for store belastninger.

Ved gjentatt overbelastning og påfølgende avbrutt tilheling vil nytt beinvev vokse tilbake som en del av kroppens forsøk på å reparere skaden. Dette  fører til at det utvikles en beinklump fremme i kneet et par centimeter nedenfor kneskjellet som ofte kan observeres med det blotte øye, særlig dersom det i tillegg eksisterer en aktiv betennelse.

Spontan bedring

Schlatters er en selvbegrensende sykdom og de fleste blir spontant bedre etterhvert som bein og senevev vokser seg sterkere og mer motstandsdyktig.  Hvor lang tid det tar før smertene går over varierer. Det kan ta alt fra noen måneder til flere år før man vokser tilstanden av seg. Schlatters sykdom kan være svært plagsomt men tilstanden er ikke farlig.

Symptomer på Schlatters sykdom

Symptomer på Schlatters sykdom består typisk av smerter foran i kneet lokalisert like over patellarsenens festepunkt i tuberositas tibiae. Ømhet og smerte forverres under og etter trening. Det oppstår som regel en synlig kul fremme i kneet som er øm og vond å ta på.

Hvordan stilles diagnosen?

Diagnostisering av Schlatters sykdom er som regel ukomplisert til tross for at finnes en lang rekke andre tilstander som fremkaller smerter foran i kneet. Pasientens alder og pasienthistorie samt den karakteristiske kulen i kneet er avgjørende for diagnosen.

Behandling av Schlatters sykdom

Schlatters sykdom er en selvbegrensende tilstand og tilstrekkelig hvile og avlastning utgjør det viktigste elementet i behandlingen. Trening og aktivitetsnivå må tilpasses. Man bør fortsette å trene, men dersom treningen fremkaller smerte må man redusere intensiteten. Vektbærende trening og idrettsaktiviterer preget av høy intensitet og belastning, for eksempel fotball, vil ofte bidra til at tilstanden forverres.

Man bør derfor redusere treningsfrekvensen og heller satse på trening med lav intensitet men god kvalitet. En fysioterapeut vil kunne gi gode råd og veiledning angående rett belastning og trening for personer med Schlatters sykdom.