ANNONSE

Skadet leddbånd i kne

Spørsmål:

Hei! Jeg pådro meg en skade i kneet for 3,5 uke siden. Viste seg at noe i leddbåndet hadde røket (innside). Gikk med skinne i to uker og etter det fikk jeg kun beskjed om å ta det med ro første uken ellers var det greit selv om jeg sa at jeg plagdes med smerter i kneet da jeg fjernet skinnen.

Jeg sliter fortsatt med smerter iblant og spesielt i vri-situasjoner ift kneet. Lurer på hvilke øvelser jeg kan ta for å trene opp kneet slik at smertene kan forsvinne, og hva jeg absolutt ikke bør gjøre? Må jeg til fysio for behandling? Før skaden trente jeg mellom 5-6 ganger i uken, er en veldig aktiv person.
Håper på svar.

ANNONSE

Svar:

Hei, og takk for spørsmål.

Du skriver at du pådro deg en skade i leddbåndet på innsiden av kneet men du skriver ikke hvordan dette skjedde. Beskrivelse av skademekanisme gir en antydning om skadens alvorlighetsgrad. Jeg antar basert på det du skriver at det er lege eller annet egnet helsepersonell som har gitt deg beskjed om at leddbåndet på innsiden av kneet har en strekkskade eller har røket.

Leddbåndskader har flere ulike grader som strekker seg fra lette strekkskader til fullstendig avrivning av leddbåndet og det kan være vanskelig å påvise den nøyaktige graden av en leddbåndskade i den akutte fasen på grunn av hevelser og smerte.

Ofte må man vente noen dager med å utføre kliniske tester, det kan også være nødvendig med MR eller ultralydundersøkelse for å gi en nøyaktig diagnose. Uten å vite alvorlighetsgraden av din skade kan jeg kun svare på generell basis.

Opptrening

Dersom du har røket et leddbånd på innsiden av kneet er det viktig å komme i gang med opptrening så snart smertenivået tillater det.  Lett smerte ved utførelse av øvelser er akseptabelt, intense skarpe smerter eller hevelse i forbindelse med trening er ikke akseptabelt. Belastning og treningsintensitet må økes gradvis.

ANNONSE

Opptrening innebærer styrketrening  for muskulaturen rundt kneleddet og trening for å motvirke instabilitet i kneet som følge av skaden.  Det er forøvrig også viktig at man begynner med øvelser for bevegelighet (bøye/strekke) nesten umiddelbart etter en leddbåndskade for å hindre at kneet stivner til.

Funksjonen til leddbånd er å stabilisere ledd og når et leddbånd ryker eller skades mister man mye av det man kaller passiv stabilitet, da er det viktig å kompensere for den tapte stabiliteten gjennom å trene opp den aktive stabiliteten (stabiliteten som gis av muskulaturen). Trening med balansepute eller BOSU ball kan være nyttig i forhold til stabilitet i kneet.

Nå vet jeg ikke hvilken type skinne du har gått med, men jeg synes det virker lenge å gå med skinne i to uker. Muskelsvinn kan oppstå på relativt kort tid. Dersom man går med en skinne som er for stiv og ikke tillater tilstrekkelig bøy og strekk i kneet for lenge kan dette bidra til økt smerte og nedsatt bevegelighet i kneet og forlenge skadeperioden.

Sykling kombinert med styrketrening kan være bra for å motvirke stivhet i kneleddet.

Du spør om hvilke bevegelser du bør unngå, og her ga du svaret selv… Du bør generelt unngå aktiviteter og idretter som involverer vridning og rotasjon i kneet, spesielt dersom foten er fiksert.

En periode bør du også unngå idrett med mye raske vendinger og stopp og der skade kan oppstå utenfor din kontroll som for eksempel ved ulike typer ballidrett.

Spesielt siden du er en såpass aktiv person anbefaler jeg absolutt at du oppsøker en fysioterapeut for å få individuelt tilpasset veiledning i forhold til opptrening av kneet ditt.

Du sier du er vant til å trene 5-6 ganger i uken og dette blir nok for mye trening etter en slik skade. Det er nødvendig å trappe noe ned eller endre treningsform etter slike skader.  Tilstrekkelig restitusjon og kvaliteten på treningen er viktigere enn treningsfrekvens. Spesielt etter skade. For høy treningsfrekvens gir dårlig kvalitet og dårlig restitusjon.

Det er viktig at opptreningen skjer gradvis. Den vanligste feilen (spesielt når det gjelder svært aktive personer som er ivrige etter å vende tilbake til tidligere aktivitetsnivå) er å ikke kjenne sine begrensinger å øke belastning og treningsintensitet for hurtig. Noe som ofte resulterer i at skaden vender tilbake fordi tilstrekkelig avlastning og tilheling ikke tillates.

En fysioterapeut vil kunne sette opp et treningsprogram som er tilpasset din situasjon og hjelpe deg med blant annet utførelse av øvelser og forebygging av ytterligere skade på leddbåndet.

Oppsummert:

  • Ta kontakt med fysioterapeut
  • Unngå aktiviteter som medfører vridninger i kneet
  • Unngå å bli for ivrig etter å vende tilbake til tidligere treningsaktiviteter.

Håper svaret var til hjelp.

Mvh Martin Kallaak, fysioterapeut