Skuldersmerter ved benkpress

Spørsmål:

Hei,
Jeg har hatt litt problemer med skuldrene mine. Jeg fikk det for en stund siden, og merket det mest når jeg gjorde styrkeøvelser som benk press. Føles ut som om smertene ligger dypt i skulderen, men kjenner det også noen ganger på fronten og siden (lateralt)). Så mistenker at det er noe med rotator cuffen. Tok en lang pause med benkpress, men gikk aldri bort, godt over et år siden nå. Det har utviklet seg og det kan gjøre vondt selv med hverdagslige ting. f.eks hvis jeg ligger/sover på skulderen.. Hva er det jeg kan gjøre med dette? Er det noen øvelser som vil styrke skulderen? Støtte øvelser?

Mvh Lazar

Svar:

Hei,

Smerter i skuldre som oppstår i forbindelse med benkpress er ofte et resultat av dårlig løfteteknikk og/eller belastning som økes for hurtig slik at muskler og sener i skulderen ikke rekker og tilpasse seg den økte belastningen og dermed blir utsatt for belastningsskader. Ved feil teknikk eller for tung belastning i benkpress vil ofte de subakromiale plassforholdene i skulderen (under skulderbladets akromionprosess) innsnevres og det kan oppstå friksjon mellom sene og ben når senevev kommer i klem mellom akromion og hodet på humerus.

Det tar en del lengre tid for senevev  og leddbånd (ligamenter) å tilpasse seg økt belastning enn det tar for muskler. Sener og ligamenter er derfor mer utsatt for skade ved tung styrketrening når belastningen økes for hurtig. Tilhelning av skader på sener og ligamenter tar også tilsvarende lengre tid hovedsakelig på grunn av dårligere blodforsyning i denne type vev. Skader i sener og leddbånd har derfor lettere for å bli kroniske og tilbakevendende.

Skader i skulderen kan omfatte alt i fra små rifter i muskulatur og  sener til senerupturer (avrivning av sener) og skader på labrum eller leddkapsel. Som du selv nevner så er det ofte senene i rotator cuff som rammes av denne type skader, det lange hodet på biceps muskelen kan også ha blitt utsatt for store krefter og utsatt for skade. Ved svært tung belastning kan man i tillegg pådra seg skader på labrum (bruskringen rundt skulderleddet).

I ditt tilfelle er det sannsynlig at det har oppstått en skade på en eller flere sener i rotatorcuff.  Det kan for eksempel dreie seg om en ruptur i supraspinatus. Smerter i skulderen om natten og når man ligger på armen er typiske symptomer på rotatorcuff problematikk, og da særlig problemer med supraspinatussenen.

På grunn av at du har hatt disse smertene såpass lenge så vil jeg anbefale deg å oppsøke en fysioterapeut for å få utført en grundig klinisk undersøkelse av skulderen din. Du bør også oppsøke din fastlege og be om å få en henvisning til ortopedisk spesialist og eventuelt billeddiagnostikk (MR, røntgen) for å avklare om det dreier seg om seneavrivninger eller eventuelt labrum eller bruskskade i skulderleddet. Enkelte fysioterapeuter vil også kunne tilby ultralyddiagnostikk.

Det finnes en rekke øvelser du kan gjøre for å bygge opp styrke og stabilitet i skulderen, men det viktigste i første omgang er at du unngår tung belastning og får utført en skikkelig undersøkelse av skulderen din. Etter undersøkelse vil en fysioterapeut kunne hjelpe deg med behandling og passende øvelser som er spesielt tilpasset deg og din skadesituasjon.

Dersom du fortsatt trener benkpress bør du redusere belastningen og få en kvalifisert ansatt ved treningssenteret eller personlig trener til å instruere i riktig teknikk for å forebygge ytterligere skade. Du bør forøvrig alltid lytte til kroppens signaler og slutte å trene benkpress dersom selve bevegelsen er smertefull.

Håper dette var til hjelp for deg.

Mvh

Martin Kallaak, fysioterapeut