treningsmat

Labrumskader i skulderen

Labrum er betegnelsen på bruskvevet som omkranser den konkave leddoverflaten (glenoid) i skulderen. Dette bruskvevet fordyper leddskålen, bidrar til økt stablitet i leddet og fungerer også som et utspring for sener og muskler.

Skademekanisme ved labrumskader

En skade på denne brusken kalles en labrumskade. Labrumskader kan innebære alt fra fullstendige avrivninger av senefester til små rifter i labrum. Labrumskader er en av de vanligste skadene i kategorien traumatiske skulderskader.

labrumskade

Labrumskader forekommer ofte i forbindelse med fullstendig eller delvis skulderluksasjon (skulder ute av ledd), eller som følge av direkte støt eller fall på skulderen.

Skade kan også oppstå i forbindelse med akutt overbelastning, for eksempel ved styrketrening, eller ved overbelastning av bicepssenen over tid.

Labrumskader kan ofte være en følgeskade i forbindelse med vedvarende skulderinstabilitet og kroniske smerter i skulderen.

Man skiller mellom øvre, nedre, fremre og bakre labrumskader. Fremre labrumskader er den vanligst skadetypen.

Symptomer og kliniske tegn

Vanlige symptomer ved labrumskader i skulderen:

• Dype smerter i skulderen (som regel i bakre eller fremre del øverst)
  • Låsning eller “klikkelyder” og “knekkelyder” i leddet
  • Følelse av instabilitet og at “leddet er slerkete” eller “ute av stilling”

Diagnose

Labrumskader diagnostiseres gjennom klinisk undersøkelse og spesifikke tester utført av fysioterapeut eller lege. Diagnosen kan som regel bekreftes radiologisk ved hjelp av MR eller ultralyddiagnostikk.

Behandling av labrumskader

Labrumskader krever ofte operativ behandling. Dette for å forhindre vedvarende instabilitet. Artroskopisk kirurgi eller “kikkehullsoperasjoner” er den vanligste metoden som benyttes ved operasjon av labrumskader.

Fysioterapi

Etter operasjon bør man umiddelbart søke behandling og rehabilitering hos fysioterapeut. Dette bør skje så raskt som mulig for å hindre nedsatt bevegelighet og normalisere funksjonen i leddet.

I den tidlige akutte fasen av behandlingen hos fysioterapeut fokuseres det på forsiktig mobilisering, i den subakutte fasen bør rehabiliteringen fokusere på opptrening og styrking av omkringliggende muskulatur. Fysioterapeuten vil sette opp et treningsprogram som følges opp over lengre tid.

Fullstendig rehabilitering etter labrumskader kan ta opptil et halvt år eller mer.

Det er stengt for kommentarer.