Kalorikalkulator

Denne kalkulatoren beregner hvor mange kalorier du har behov for daglig basert på dine målsetninger og aktivitetsnivå.

Imperial
Metric
Fyll inn din informasjon:
Aktivitetsnivå
Dine resultater:
Optimalt antall kalorier per dag:
0

Husk at antall kalorier du inntar ikke nødvendigvis er et mål for god helse. Sammensetningen av kosthold og næringsstoffene i maten du spiser har stor betydning dersom du ønsker å gå ned i vekt eller forbrenne fett. Underskudd på kalorier fører ikke nødvendigvis til økt fettforbrenning.

Daglig kaloribehov varierer fra person til person. Dagsbehovet er forskjellig for menn og kvinner og er i tillegg avhengig av aktivitetsnivå og individuelle målsetninger.

Kalorikalkulatoren beregner energibehov ved hjelp av Mifflins formel. Den tar utgangspunkt i basal metabolic rate (BMR). Dette er det minste antallet kalorier kroppen må forbrenne for å fungere ved hvile. Dette kalles også hvileforbrenning eller basalforbrenning.

Formelen tar hensyn til kroppsmasse (BMI), høyde, alder og biologisk kjønn ved å multiplisere hver av disse verdiene med en spesiell indeks. Slik beregnes anbefalt daglig kaloriinntak basert på aktivitetsnivå og målsetninger.

Kalkulatoren tar høyde for om du har som mål å gå ned i vekt eller opp i vekt og tar også hensyn til ditt aktivitetsnivå.

Kalorikalkulatoren tar høyde for aktivitetsnivå ved å bruke et MET-tall (metabolsk ekvivalent) for hver aktivitet. Dette er en måleenhet som brukes for å måle intensiteten av fysiske aktiviteter. MET brukes ofte for å sammenligne energiforbruket ved ulike aktiviteter, slik at man kan estimere hvor mye kalorier man forbrenner under en aktivitet.

MET-skalaen går fra 0 til 20, der 1 MET tilsvarer den energiomsetningen som kroppen har ved hvile. En høyere MET-verdi vil si at flere kalorier forbrennes under aktiviteten. For eksempel har løping en MET-verdi på 10, mens sykling har en MET-verdi på 8.

MET-verdien til en gitt aktivitet er basert på gjennomsnittlige verdier og kan i realiteten variere fra person til person avhengig av en rekke ulike faktorer som vekt og kroppsammensetning. MET-verdiene til ulike aktiviteter er kun estimater. Det faktiske energiforbruket kan variere mye fra person til person.

En kalorikalkulator er et generelt verktøy for beregning av energibehov og estimater kan være ufullstendige eller upresise.

Ønsker du en mer nøyaktig og individuelt tilpasset analyse av ditt daglige behov for kalorier bør du kontakte en klinisk ernæringsfysiolog eller lege.